Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
2 minuten leestijd (493 woorden)

We zitten in een vertrouwenscrisis - Column DFT 12 april

iStock-11768698512

Tribes van 150 mensen

Van oudsher vormden wij mensen tribes. Van zo hooguit 150 mensen. Met meer mensen konden we simpelweg niet communiceren als jager verzamelaar. Dat is namelijk het aantal, waarbij je elkaars namen kent en door de velden kan trekken op zoek naar bessen en wild. Je hebt iedereen van de tribe wel eens aangeraakt. En je weet precies waar je eten vandaan komt. Vertrouwen was makkelijk. Zien, proeven, ruiken met eigen zintuigen.

Rituelen en liedjes

Een tijdje later in de ontwikkeling van de mensheid gingen we ons vestigen. Als landbouwer. We zeggen wel eens dat we het graan hebben gedomesticeerd. Maar misschien is het andersom; het graan domesticeerde de mens en zorgde ervoor dat het zelf rijkelijk vermenigvuldigd werd. De mens was bereid om om dat lekkere korreltje heen te gaan wonen en zich te settelen. We konden aan taakverdeling gaan doen. Eigen vee fokken. Nog steeds wist je waar je lapje vlees vandaan kwam en dat vriend Bertus er eentje uit het gezin van Herman was. Je moest wel meer leren vertrouwen op anderen. We maakten rituelen, zoals oogstfeesten en liedjes over eieren. Legden ons lot in handen van Goden. Om te vertrouwen.

Verhalen en leiders

Toen onze landbouw efficiënter was en we gereedschappen gingen uitvinden, konden we in nog grotere getale gaan wonen. Dat vroeg wel om het uit handen geven van vertrouwen. We maakten instituties, zoals overheden. We gaven autonomie op aan stamleiders, in ruil voor tribale veiligheid. En verzonnen verhalen. Over dat geld een mandje appels representeert bijvoorbeeld. Verhalen waar je met z'n allen in moet geloven en op vertrouwen. Anders werken ze niet.

Bureaucratie en systemen

We gingen tribes van miljoenen mensen vormen. De verhalen werden groter. Er kwamen regels en wetten bij om te zorgen dat iedereen mee bleef doen. We industrialiseerden. De wetenschap liet ons oud worden. We bedachten heel veel procedures en processen. We leken de hemel aan te kunnen raken en onsterfelijk te kunnen worden. Onze welvaart was nog nooit zo groot. We vertrouwden op onze systemen en democratie.

Vertrouwenscrisis

Globalisering en het wereldwijde internet zorgden dat we zo verbonden, maar ook afhankelijk werden, dat het overzicht moeilijk te handhaven is. Een wereldwijde tribe. Het vertrouwen wordt op de proef gesteld. Oud worden heeft nadelen en we beseffen dat we de aarde uitputten. We bukken onder grenzeloosheid. Onze tribe is zo complex, dat leiders onmachtig zijn om in te grijpen. Wetten en regels zijn onvoldoende en worden continu uitgedaagd. En dan is er dat wereldwijde virus. Dat alles uitvergroot. Corona is een medische crisis. Die leidt tot een economische crisis. Maar ons echte probleem als mensheid, is dat we terecht zijn gekomen in een vertrouwenscrisis. We weten niet meer wie onze druiven voor de wijn heeft geplukt. En wie ons vaccin maakt. We stellen continu de vraag: welke politicus, arts, leraar, buurman is nog te vertrouwen. We zijn de hele dag bezig om aan te tonen dat iedereen een asshole is.

0
Artikel in Trends in HR - menselijk gedrag moet le...
Zo doe je dat. Als iemand ziek is - Column DFT 29 ...

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Roze Olifant: als kind van gescheiden ouders ben je dat levenslang. We snappen dat het niet leuk is voor kinderen als hun ouders uit elkaar gaan.

/**/