Het is veel leuker om een tribe te bouwen, dan om een organisatie te managen. We weten al lang hoe we moeten samenleven, samenwerken, organisaties en netwerken moeten leiden. We zijn het soms alleen even vergeten in onze gebouwen van beton. Danielle Braun is antropoloog en reist de wereld rond om te leren van wat we eigenlijk al lang weten. Stoft oeroude kennis van volken en samenlevingen af, om ze vervolgens uiterst praktisch en hands on te vertalen naar boardrooms en werkvloeren. Dat doet ze in lezingen bij organisaties aan huis en in de zeer populaire leergangen Corporate Antropologie en Antropologische Teambegeleiding.
Maar dan nog... heeft ze zo veel verhalen in haar rugtas die je misschien nog niet hebt gehoord en die inspiratie bieden voor het dagelijks samenleven,
-werken en organiseren. In een unieke wervelende dag, neemt Danielle je mee op reis. Raak verwonderd, ontroerd, betoverd door de mooie foto's en verhalen van ver weg. En krijg praktische tools om ze te vertalen naar je eigen leven, werkvloer en organisatie.
Kom alleen of samen met je collega's genieten van het moois dat onze wereld te bieden heeft. Kijken door het oog van de antropoloog. Een wervelende reis door de wereld, met inzichten voor je eigen leven, werk en organisatie. Dit is een echte verhalendag. We werken in drie blokken. In elk blok krijg je veel prachtige verhalen en theorie aangereikt, gelardeerd met foto's en film. Daarna is er in elk bloktijd voor onderlinge reflectie met mededeelnemers en maken we de praktische vertaalslag naar je eigen organisatie.
Koffie en thee staat voor je klaar in het KIT Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam.
In de zorg, het onderwijs, de horeca, de bouw en waar eigenlijk niet, hebben we moeite om personeel te vinden, te behouden en te boeien. Hoe doe je dat, mensen aan je tribe verbinden en een beweging bouwen in plaats van iets met contracten en non-concurrentie bedingen proberen? Die kunst kijken we af van snelgroeiende bewegingen overal op de wereld. Danielle dompelde zich onder in een Thaise vredesbeweging, sekte zo je wilt. De snelst groeiende religieuze beweging ter wereld met enorme massabijeenkomsten. Wat is het geheim en waarom lukt het hier wel? En wat kunnen we leren van een groeiende bewegingen dichter bij huis? Waarom werd Pokemon zo'n hype? En de kerkverschuiving: waar traditionele kerken vergrijzen en gebouwen leeg staan, groeit de Evangelische kerkbeweging en een festival als Opwekking jaarlijks. Wat is de succesformule en wat kan je daarvan toepassen in je eigen organisatie?
Verrukkelijk eenvoudig woest aantrekkelijk worden voor je klanten. Hoe doe je dat? Hoe zorg je voor echte en oprechte relatie met klanten en netwerkpartners? Hoe bouw je een tribe met je klanten? Hoe zorg je dat jouw medewerkers betoveren in plaats van verkopen? Een beleving creëren in plaats van een proces afwikkelen? Hoe word je als Zzp’er of ondernemer opvallend in je netwerk, voorbij gemiddelde aanbestedingen en matige evaluaties? Overal op de wereld handelen mensen. Bouwen ze relaties op met klanten. Bepalen ze een prijs voor hun product. Overal op de wereld bouwen tribes totems om zo hun unieke merk en verhaal aan de wereld te laten zien. Overal op de wereld betoveren magiërs mensen. Nemen ze klanten mee in unieke belevenissen.
Reis mee. Om te snappen hoe we sales en klantbeleving woest aantrekkelijk en verrukkelijk eenvoudig kunnen maken, ging Danielle op zoek naar wereldse wijsheid over magische marketing en intieme klantrelaties. Danielle reisde naar de oude zijderoute in het huidige Iran. Handel hoort daar bij het leven van alledag. Bij nomadenvrouwen leerde Danielle hoe je de prijs van een product bepaalt. Dat je geen tapijt verkoopt maar een verhaal. Van tapijthandelaren in Isfahan leerde ze hoe je duurzame handelsrelaties onderhoudt. Met je klanten, maar ook met je toeleveranciers en concurrenten. En ook als je niet iets verkoopt, maar wel samen op trekt om je doelen te realiseren in het publiek domein, zorg, onderwijs kan je niet zonder een intieme cirkel van relaties. Vertrouwen krijgen in je netwerk van samenwerkingspartners, hoe doe je dat? Exotische best practices, vertaald naar de praktijk van jouw eigen klant- en netwerkrelaties. Via de Joodse diamanthandel, Indiase bruiloften, handelsrelaties op de oude Zijderoute en Japanse saké belanden we bij de salesafdeling, de klantenservice, de helpdesk en de dienstverleners in jouw eigen organisatie. Ultieme klantbeleving door het oog van de antropoloog. Klaar om te leren van wat we al weten om jullie samenwerking en klantervaringen nog beter te maken.
Natuurlijk hebben we niet voor niets voor deze locatie gekozen. Het Wereldmuseum; bakermat van de antropologie. Bekijk de mooie collectie, de uitdagende tentoonstellingen en ervaar ook hoe het Wereldmuseum een nieuwe weg zoekt in geschiedenis van koloniaal verleden en ethische discussies over de herkomst van kunstschatten. Een heerlijke wereldlunch staat voor je klaar.
Alleen ga je sneller, samen kom je verder, is een Zuid-Afrikaans gezegde. Samenwerken: heerlijk, gezellig, inspirerend, verrijkend. En ook lastig, vertragend, irriterend, vermoeiend. Overal op de wereld bouwen mensen tribes en overal in die tribes is er afstemming en conflictoplossing nodig. Omdat tempo, persoonlijkheid en ambitie nu eenmaal verschillen. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Van Japanse krijgsheren kunnen we leren hoe we sorry zeggen. Van Filipijnse dorpsrituelen leren we hoe je je team ontdoet van onderhuidse spanning en alles op tafel legt. Van Quakers en Griekse Stoïcijnen leren we dat zwijgen soms ook weer beter is dan alles benoemen. Van Georgiërs dat je altijd eerst moet aansluiten voor je iets kunt veranderen. En we reizen naar Haïti voor prachtige rituelen voor vergeving. Reis mee naar wijsheid overal op de wereld.
Vragen, borgen, integreren, afscheid.
26 september 2024 - 9.30 - 16.00 uur
Koninklijk Instituut voor de Tropen
Mauritskade 64, Amsterdam
€ 520,-
Nog even voor de zekerheid onze voorwaarden op een rijtje:
Ben je om welke reden dan ook verhinderd? Tot 26 augustus 2024 kan je per mail kosteloos annuleren. Wij retourneren daarna geen inschrijfgeld, ook niet bij hele verdrietige privé omstandigheden, ziekte- of corona gerelateerde klachten of quarantaine. Je kunt je wel altijd laten vervangen door iemand anders. Bij inschrijving ben je dus gehouden aan betaling, ook als je niet kunt komen.
Wil je echt langdurig de diepte in en leren hoe je organisatiecultuur in kaart brengt? Of wil je wijsheid vanuit de hele wereld toepassen in uiterst praktische dialoog- en besluitvormingstechnieken? Kom dan vooral níet naar deze losse reisdag, maar dompel je onder in een van onze intensieve antropologische leergangen.
Dr. Danielle Braun is corporate antropoloog. Spreker. Directeur van de Academie voor Organisatiecultuur. Auteur van de Corporate Tribe, Building Tribes, Tribaal Kantoorgedoe, Patronen en Da's gek. Stond 25 jaar met haar voeten in de corporate klei als manager / bestuurder. Danielle reist de wereld rond op zoek naar manieren om tribes te bouwen en leiders sterk te maken. Maakt organisaties graag klaar voor verandering. Expert op het gebied van organisatiecultuur en leiderschap. Sparringpartner voor boards. Haar motto: “aandacht is het nieuwe goud".
Danielle Braun studeert klassieke culturele antropologie. Ze specialiseert zich in de dynamiek van politiek religieuze systemen in Afrika en Azië. Halverwege haar studie wordt ze gegrepen door het inzicht dat rituelen en omgangsvormen bij bedrijven en organisaties "om de hoek" minstens even indrukwekkend en functioneel zijn als die van verre vreemde volken. Haar onderzoeksobjecten veranderen van totempalen en vooroudergeesten naar de magie van planning- en controlsystemen en de bezieling van leiders in organisaties. Ze combineert de klassieke antropologie met organisatiekunde en studeert als een van de eersten in Nederland af als corporate antropoloog. Haar antropologische veldwerk doet ze anderhalf jaar lang achter in de politieauto. Daar leert ze het klappen van de zweep van het onderzoekswerk én van de straat kennen. Danielle promoveert in 1996 op een onderzoek naar organisatiecultuur en sturing binnen de politie met een proefschrift "Sturingsperikelen in de Politieorganisatie”. Danielle vervolgt haar loopbaan als adviseur binnen de politie en een groot consultancybureau en als leider in de asielopvang en de lokale overheid.
Nu is Danielle een van Nederlands topsprekers. Ze is directeur van de Academie voor Organisatiecultuur, waar ze met haar team organisaties beter en bezielder maakt en leergangen geeft over de boeken de Corporate Tribe, Building Tribes en Patronen. Danielle is sparringpartner voor CEO’s en bestuurders bij complexe verandering en bijt zich graag stuk op disfunctionerende managementteams. Bij verandertrajecten combineert Danielle haar no-nonsense strategische managementervaring met haar adviesrol. Danielle beschouwt de Nederlandse samenleving door antropologische bril. Ze is publicist voor kranten, social media, radio en tv.
En bovenal… is Danielle reiziger. Elk jaar reist ze ergens naar een boeiende tribe op de wereld om nieuwe verhalen en best practices te verzamelen. Dat doet ze alleen en samen met haar fijne gezin dat al even reislustig is. Ze gaat op reis om te leren van wat we al weten. Om dat vervolgens toe te passen in boardrooms en op de werkvloer. Altijd vanuit antropologische onderzoeksmethodiek. Ze interviewt mensen, participeer in hun werk en leven. Gaat down under bij nomaden hoog in het Zagros gebergte in Iran. Observeert offerrituelen in een tempel in Nepal. Dompelt zichzelf onder op een retraite van Quakers in Engeland om mee te doen aan meetings in stilte. Loopt mee in het kielzog van begrafenisondernemers in Tana Toraja om te zien hoe doden herbegraven worden. Spoort de achterkleindochter van de laatste Batakkoning op Sumatra op om te horen wat we in de boardroom kunnen leren over concurrentie en koppensnellen uit de tijd dat dat nog gebeurde op Sumatra. Op social media en haar website publiceert ze, blogt ze, fotografeert ze over haar reizen. Hiermee stond ze in januari 2020 op de planken in het theater.
Copyright © 2023 Academie voor Organisatiecultuur B.V. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp en realisatie door Joomlapartner - Joomla! specialisten.