Geef je op voor de e-zine

Da’s gek!

Da’s gek. Echt maf, weird, vreemd, belachelijk, anders. Of niet? Een uitdagende, flitsende, humorvolle, inhoudelijke én emotionele kijk op organisaties, op gek zijn, op het leven. Voor iedereen die zichzelf en zijn of haar collega vragen durft te stellen over de werkelijkheid. Die graag wil worden uitgedaagd over de vraag wat is normaal en wie bepaalt dat dan. Voor iedereen die door een andere bril durft te kijken naar processen in organisaties. Naar de samenleving. En vooral naar zichzelf. Voor mensen die klanten, burgers, clienten, leerlingen en collega’s weer diep in de ogen durven te kijken en te durven vragen ‘wat heb jij nodig om je goed geholpen te voelen’. Die weer gaan zeggen ‘I see you’ in plaats van ‘Ik weet wat goed voor jou is.’ I dare you... To look from a different perspective. Na deze lezing zeg je nooit meer: Da’s gek.

Danielle Braun is corporate antropoloog. Ze reist over de wereld om van tribes overal op de wereld te leren hoe we kunnen samenleven, samenwerken en veranderen. Die kennis deelt ze op podia, in haar boeken en met chiefs van organisaties als boardroom fluisteraar. Danielle is gefascineerd door gekte. In organisaties, in de samenleving en in het leven. Haar verhalen gaan over die zoektocht. Ze maken vertrouwd wat gek is en gek wat vertrouwd is. Ze laat zien dat ‘gek’ vooral een contextprobleem is en niet zozeer een probleem in zichzelf. Danielle daagt de heersende waarheid uit. Maakt organisaties weer heel en bezield. Zorgt dat mensen elkaar weer echt zien.

Van deze lezing wordt je een beetje gek. Je bent in staat om met de blik van de antropoloog te kijken. Vanzelfsprekendheden onder de loep te nemen. En als je dat doet zie je de diepere onderstroom tussen mensen. Ga je vragen stellen over waarom je de dingen eigenlijk doet zoals je ze doet. Maak je minder onderscheid tussen gek en normaal. Dan wordt out of the box heel aantrekkelijk en heb je geen zin meer om binnen de lijntjes te kleuren. De lezing of masterclass past Danielle aan op de thema’s die specifiek ‘gek’ zijn in jullie eigen context.


Mogelijke accenten:

  • Wat is gek en wat is normaal
  • Waarom mensen niet gewoon doen wat je ze zegt te doen
  • Waarom kernwaardenlijstjes en missie statements niet werken
  • Wie bepaalt er wat normaal is; de invloed van macht
  • Hoe we organisaties en de samenleving ontzielen, koud en geweldadig maken….
  • En hoe we die weer heel en bezield kunnen maken!
  • Lieve zorg, mooie scholen, luisterende overheid: I see you.
  • Wat we kunnen leren van Voodoopriesters, Longnecks, Tapijthandelaren en Lipblade dragers
  • Gek als contextprobleem
  • Out of the box organisaties zijn leuker
  • I dare you: to look from a different perspective
  • Maak kennis met Harry; de vogel die op zijn kop hangt
  • Hoe mensen saboteren als ze niet gehoord worden

Keynote:

Keynote: 30 – 90 minuten, 10 – 5000 mensen . Met korte interactie momentjes

Masterclass:

Masterclass: 2,5 tot 3,5 uur. 10 - 50.000 mensen.

We hebben een aantal mogelijkheden om de keynote uit te breiden tot masterclass. In alle gevallen vormt de keynote lezing de basis, aangevuld met een interactieve activiteit. Zaalgrootte: 10 – 5000 deelnemers, tenzij anders aangegeven. Welke werkwijze het meest geschikt is bepalen we in overleg.

1. Masterclass : op zoek naar Harry

We maken gek wat vertrouwd is en vertrouwd wat gek is. Maak kennis met Harry; de vogel die op zijn kop hangt en de wereld net even anders ziet. Andere vragen stelt. We gaan op zoek naar de stem van die lastige Harry’s. Om te luisteren naar wat ze echt te zeggen hebben. In kleinere subgroepen aan de slag met reflectieve vragen. Je gaat op zoek naar gekke processen in je organisatie om ze vertrouwd te maken en vertrouwde processen stel je ter discussie. Zelfwerkzaamheid met strakke terugkoppeling en samenvatting door de spreker. Deze sessie volgt op de inleidende lezing zoals hierboven beschreven.

2. Masterclass : I see you

We speuren ontzielende patronen op en maken plannen om weer te bezielen, namen te noemen en elkaar in de ogen te kijken. In kleinere subgroepen aan de slag met reflectieve vragen. Je gaat op zoek naar het wezen van jouw klant, client, burger, bewoner, collega, buur, medemens. Je bezielt. Maakt weer heel wat gecompartementaliseerd was. Vraagt je af wat de ander nodig heeft om zich goed gehoord te voelen.

3. Masterclass: kernwaardes en missiestatements die wel werken

Ken je het? Vijf kernwaardes op een muismat. Missiestatements onder het logo. Vaak geven ze meer aan waar we naar verlangen dan wat we echt doen in onze organisaties, samenleving en thuisfront. Wat als het nu eens zou lukken om ze écht te laden. Te zorgen dat ze doorleefd worden. Dat ze van jou worden. Niet meer koud en afstandelijk zijn. Na de lezing voeren we in kleine groepen indringende kernwaardengesprekken. Zodat je weer verbonden wordt met de ziel, de spirit van je organisatie, huis, samenleving. Dieper werk. Voor groepen die geraakt durven te worden.

tribe das gek1

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • 15 april 14.00 - 18.00 boekpresentatie nieuwe boek ‘Da’s Gek. Anders kijken. Meer Zien van Danielle Braun.

    Met lezingen van Danielle Braun, Joris Luyendijk en Bram Bakker. Een beperkt aantal mensen kan er gratis bij zijn. Geef je op via Roos Prins.

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Data en inschrijven.

  • Training Talk! Faciliteren van kampvuurgesprekken

    Door ons ontwikkelde dialoogvorm, geinspireerd op dialoogvormen van over de hele wereld. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang. Data en inschrijven.

In beeld

Winnaar Managementboek van het jaar 2016!

Managementboek van het jaar

Nieuwste Blog

Verschil. Tweestrijd. Irritatie. Polarisatie. Onderhuidse spanningen in een directieteam. Een voorgenomen splitsing. Als het directieteam in een klein dorp bij de Mangyan stam in de Philipijnen zou staan, zouden ze weten wat hen te doen staat. Het is...