Boeken
Patronen - herkennen en veranderen met antropologische blik
Patronen. Ze zijn er altijd en overal. Ze zijn groots in de wereld aanwezig. Landen en volkeren hebben eigen patronen, ingebed in oeroud geloof, in de volkscultuur en in oude rituelen en waardensystemen. Organisaties hebben patronen die samenhangen met hun ontstaansgeschiedenis of hun product of dienst.
Tribaal Kantoorgedoe. Gebundelde columns van Danielle Braun
We willen zo graag verlicht zijn. Democratisch, rationeel, meelevend, open, transparant. Maar dat zijn we nog maar heel kort. We zijn Homo Sapiens. Tribale wezens. Onze prefrontale cortex is nog maar kort geleden ontstaan. Als het spannend is schakelen we over op ons oerbrein, reptielenhoofd, mammoetjagersinstinct.
Boek Building Tribes - reisgids voor organisaties
Lessen uit de antropologie voor iedereen die liever een tribe bouwt dan een organisatie bestuurt.
Na het eerder verschenen, prijswinnende 'De Corporate Tribe' een nieuw boek met organisatielessen uit de antropologie. In 'Building Tribes' geven Jitske Kramer en Danielle Braun antwoord op de vraag: hoe dan? Hoe schep je een excellente cultuur, hoe maak je een tribe van je organisatie, welke antropologische lessen kun je toepassen als leider, veranderaar, consultant?
Da's gek - een antropologische kijk op 'normaal'
Hoe vaak had jij vandaag al een oordeel ergens over? Vond je iets raar, of ongewoon?
In boek ‘Da’s gek – een antropologische kijk op normaal’ neemt Danielle Braun je mee op reis en laat je met de blik van een antropoloog kijken naar gek in de wereld, gek tussen mensen, gek op het werk, gek in de zorg en gek is geweldig. Door haar frisse blik op de mens raak je prettig in de war, waardoor je leven nooit meer hetzelfde wordt. Je maakt kennis met het vogeltje Harry, leert te hangen in het ondertussen, gaat paradijsvogels waarderen en leert ‘bubbel-polygaam’ en ‘radicaal-realistisch’ te zijn.
Boek De Corporate Tribe - organisatielessen uit de antropologie
Over organisatiecultuur wordt veel geschreven, gezucht en gesproken. Cultuur is van oudsher het aandachtsgebied van antropologen. De corporate antropologie kijkt met dezelfde verwonderde blik naar organisaties, boardrooms en leiders zoals antropologen dat naar tribale samenlevingen doen.
Lezers van dit boek worden meegenomen op een reis langs verre vreemde volkeren. Om vervolgens met een andere, nieuwe blik te kijken naar de eigen organisatie.