Geef je op voor de e-zine

Cultuuraanpak

Om een organisatiecultuur te leren kennen duiken we zoveel mogelijk in de leefwereld van de organisatie. Bij een cultuuronderzoek gaan wij eerst observeren, voelen, beleven en interviewen. We zoeken het verhaal van binnenuit. Daarna zoeken we naar de patronen, waarbij we verklaren, analyseren en beoordelen of de gevonden culturele patronen passen bij de huidige wensen, doelen en ambities van een organisatie.

Afhankelijk van de vraag en grootte van de organisatie bepalen we hoeveel dagen we nodig hebben. Na het vinden van de relevante verhalen en patronen, kan gekeken worden of verandering nodig is, en zo ja hoe dit aan te pakken.

Een cultuuronderzoek geeft inzicht in de krachten die het huidige (oude) gedrag stimuleren: de onbewuste drijfveren, gewoonten, ongeschreven regels, routines en gedragspatronen. Het legt de dilemma's in de organisatie bloot en biedt zodoende aanknopingspunten om de aanwezige dilemma's beter te managen en het gewenste gedrag te formuleren en implementeren.

Onze cultuurdiagnose aanpak is intens en daarmee ook duurder dan een vragenlijst. Deze diepte investering verdient zich terug in de interventiefase: verandering begint zodra wij binnenkomen. Omdat we de goede vragen stellen komen mensen al vanaf dag 1 in beweging.

Elk onderzoek is maatwerk, maar globaal zien trajecten er zo uit:

  1. Why? Wij verzorgen een aftrap met een masterclass over organisatiecultuur en wat we komen doen. Hierbij wordt door de leiders de 'narrative of change', de 'why' van het onderzoek verteld. Hier helpen wij de leiders bij.
  2. Cultuurfoto. Het veldwerk; gedurende enkele dagen (of langer; afhankelijk van de vraag en de hoeveelheid locaties) zijn wij op de werkplek. We doen mee, observeren, praten, houden diepte-interviews. Van deze informatie maken we een 'cultuurfoto' van het huidige cultuurpatroon. In beeld en verhalen.  
  3. En nu? Het kampvuur gesprek. Wij koppelen de cultuurfoto terug in een beeldende presentatie, gevolgd door een kampvuurgesprek als opmaat voor verandering.
  4. Op reis. Een reisplan maken voor de gewenste cultuurverandering. 

Lees meer over over onze antropologische veranderaanpak of ga met ons in gesprek over onderzoek bij jou op de werkvloer.

malinowski1

Inschrijven leergang, trainingen congressen

In beeld

Building Tribes - reisgids door organisaties. Nieuw boek, lezing, training

Longlist2019 mijnboek buildingtribes def

Winnaar Managementboek van het jaar 2016!

Managementboek van het jaar

Nieuwste Blog

De term ‘rechts-extremisme’ valt vaak deze dagen rondom de verkiezingen. Femke Halsema in haar, overigens prachtige, speech na de aanslag in Christchurch. Het veelvuldig gebruik van dat frame doet tolerantie en elegant debat geen goed. Met het gebrui...

 

Breinvoer - maak kennis met het werk van Gregory Bateson


Als je naar je hand kijkt, zie je dan je vingers? Of zie je de ruimte tussen de vingers? Gregory Bateson zag vooral het laatste. Altijd op zoek naar relaties tussen mensen en dingen. The spaces between people. En hoe die op elkaar inwerken.

Leike van Oss en Danielle Braun zijn gefascineerd door Bateson. In zijn werk zien ze psychologie (Leike) en antropologie (Danielle) samenkomen. De complexiteit van Bateson's werk geeft heerlijke hersenkrakers en een prettig soort verwarring in het kijken naar organisaties, jezelf en de wereld. Je ziet de ruimte tussen de vingers. Op 17 oktober geven Danielle en Leike een workshop over Bateson.

Lees snel verder!