Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

Cultuuraanpak

Om een organisatiecultuur te leren kennen duiken we zoveel mogelijk in de leefwereld van de organisatie. Bij een cultuuronderzoek gaan wij eerst observeren, voelen, beleven en interviewen. We zoeken het verhaal van binnenuit. Daarna zoeken we naar de patronen, waarbij we verklaren, analyseren en beoordelen of de gevonden culturele patronen passen bij de huidige wensen, doelen en ambities van een organisatie.

Afhankelijk van de vraag en grootte van de organisatie bepalen we hoeveel dagen we nodig hebben. Na het vinden van de relevante verhalen en patronen, kan gekeken worden of verandering nodig is, en zo ja hoe dit aan te pakken.

Een cultuuronderzoek geeft inzicht in de krachten die het huidige (oude) gedrag stimuleren: de onbewuste drijfveren, gewoonten, ongeschreven regels, routines en gedragspatronen. Het legt de dilemma's in de organisatie bloot en biedt zodoende aanknopingspunten om de aanwezige dilemma's beter te managen en het gewenste gedrag te formuleren en implementeren.

Onze cultuurdiagnose aanpak is intens en daarmee ook duurder dan een vragenlijst. Deze diepte investering verdient zich terug in de interventiefase: verandering begint zodra wij binnenkomen. Omdat we de goede vragen stellen komen mensen al vanaf dag 1 in beweging.

Elk onderzoek is maatwerk, maar globaal zien trajecten er zo uit:

  1. Why? Wij verzorgen een aftrap met een masterclass over organisatiecultuur en wat we komen doen. Hierbij wordt door de leiders de 'narrative of change', de 'why' van het onderzoek verteld. Hier helpen wij de leiders bij.
  2. Cultuurfoto. Het veldwerk; gedurende enkele dagen (of langer; afhankelijk van de vraag en de hoeveelheid locaties) zijn wij op de werkplek. We doen mee, observeren, praten, houden diepte-interviews. Van deze informatie maken we een 'cultuurfoto' van het huidige cultuurpatroon. In beeld en verhalen.  
  3. En nu? Het kampvuur gesprek. Wij koppelen de cultuurfoto terug in een beeldende presentatie, gevolgd door een kampvuurgesprek als opmaat voor verandering.
  4. Op reis. Een reisplan maken voor de gewenste cultuurverandering. 

Lees meer over over onze antropologische veranderaanpak of ga met ons in gesprek over onderzoek bij jou op de werkvloer.

malinowski1

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • 25 juni 2021, Veranderen met impact, Burgers’ Zoo (Arnhem) & online

    Voor meer informatie en aanmelden

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

  • Column DFT

    ondertussen

  • Rituelen als reddingsboei

    Rituelen als reddingsboei

In beeld

Dubbel Date met Esther van Fenema

Columnist en antropoloog Mening of neutraal Podcast met Danielle Braun en Ruben Klerkx1

Corona en cultuur

antropologisch duiden van groepsgedrag in crisis

iStock 1215697335 570

Hugs

Een film van Danielle Braun

Waarom digitaal werken vermoeiend is

Aandacht is het nieuwe goud

Een film van Danielle Braun

Nieuwe podcast met Tjip de Jong

Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe?

Patronen. Het nieuwe boek van Danielle Braun. Verschijnt begin mei. 

Patronen. Het nieuwe boek van Danielle Braun. Verschijn begin mei

Nieuwste Blog

Barbara Barbara is ziek. Griep met longontstekingsachtige klachten. Gelukkig geen corona. Maar wel pittig beroerd. Barbara krijgt bloemen van de zaak. En een kaartje. Barbara is communicatiemedewerkster bij een pensioenverzekeraar. Haar baas belt haa...