Geef je op voor de e-zine

Bekijk jouw organisatie als Tribe

Tribe Bekijk jouw organisatie als tribe 1

Heb je jouw organisatie weleens als een tribe bekeken? Wij wel. Een organisatie is een levend geheel, met dorpspleinen en raadhuizen (vergaderzalen) en steegjes en kroegjes waar de echte gesprekken plaatsvinden (rookhokken en coffee corners). Met chiefs (leiders), elders (toezichthouders) jagers (sales), magiërs (IT, HR, verandermanagers, consultants) en verzamelaars (de fee earners). Om het reilen en zeilen in een tribe werkelijk te begrijpen en sturing te kunnen geven aan de zogenaamd ongrijpbare organisatiecultuur, is het belangrijk de grammatica van cultuur begrijpen.

De culturele antropologie is dé discipline die cultuur tot in haar DNA ontraadselt. De antropologie toegepast op organisaties, levert een nieuwe kijk op de werkelijkheid. In de complexe, globaliserende en veranderende tijd waarin we nu zitten schieten oude modellen te kort. 70% van de organisatie-cultuurveranderingen mislukt. Steeds meer en vaker zijn er overnames en fusies, nationaal en internationaal. Mensen werken voor meerdere organisaties tegelijk. We zijn massaal op zoek naar nieuwe organisatievormen. Oude structuren, traditioneel leiderschap en geijkte modellen voor organisatieverandering zijn passé. We zullen organisaties meer als complexe sociale netwerken moeten bekijken.

Laat je in deze lezing of masterclass meenemen op een boeiende reis naar het wezen van cultuur. Over hoe mensen culturen vormen en hoe culturen op hun beurt mensen vormen. Exotisch ver weg en tegelijkertijd vol praktijkvoorbeelden en praktische tips voor de eigen organisatie. Een boeiend verhaal vol beelden, verhalen, praktische tips. Zonder vermoeiende theorieën toch een inkijk in de state of the art van de organisatie-antropologie. Door deze antropologische bril zie je nog scherper wat er werkelijk speelt in de dynamiek van de organisatie. Alsof je van zwart-wit naar kleuren televisie omschakelt. Be prepared....

Mogelijke accenten en onderdelen om uit te kiezen:

  • cultuur zit tussen mensen; antropologie gaat over ‘er tussen in’
  • cultuur is als zwaartekracht; je kunt niet een dagje zonder doen
  • hoe leiders de organisatiecultuur beïnvloeden. En hoe niet.
  • welke rol macht speelt in het vormen van culturen
  • hoe mensen culturen vormen, welke universele vragen beantwoord moeten worden
  • hoe culturen mensen vormen; hun perceptie, identiteit en geloof van en in de wereld
  • wat disfunctionele organisatieculturen zijn en wat hieraan te doen
  • de rol van groepsgrenzen, in- en uitsluiting
  • cultuurdiagnose: kijken vanuit dimensies, typologieën en de antropologische ‘grounded theory’
  • hoe ‘de blauwe kant’ en de structuren onlosmakelijk verbonden zijn met wat we ‘cultuur’ noemen

Duur en interactie:

Keynote: 30 – 90 minuten, 10 – 5000 mensen

Heb je je eigen organisatie wel eens als een tribe bekeken? Wij wel. Reis met ons mee. De wereld over, langs verre vreemde volken om dan weer te landen in de spelonken van je eigen organisatie. In korte tijd krijg je een grondig inzicht in het wezen van organisatiecultuur. Beeldend, pakkend, vol humor en mooie verhalen. Vanaf nu zie je andere dingen in je eigen bedrijf. Je loopt de zaal anders er uit dan je er in kwam. Je wordt een beetje antropoloog.

Masterclass: 2,5 tot 3,5 uur, 10 – 5000 mensen

We hebben een aantal mogelijkheden om de keynote uit te breiden tot masterclass. In alle gevallen vormt de keynote lezing de basis, aangevuld met een interactieve activiteit. Zaalgrootte: 10 – 5000 deelnemers, tenzij anders aangegeven. Welke werkwijze het meest geschikt is bepalen we in overleg.

1. Masterclass met begeleidde reflectie op de eigen organisatiecultuur

In kleinere subgroepen aan de slag met een aangereikt cultuurmodel uit de inleiding waarmee de eigen cultuur effectief onder de loep genomen kan worden. Doelgericht: om de eigen cultuur te begrijpen, aan de vooravond van verandering. Zelfwerkzaamheid met strakke terugkoppeling en samenvatting door de spreker. Deze sessie volgt op de inleidende lezing zoals hierboven beschreven.

2. Masterclass met Brand Character sessie

In de reclame is het een veel gebruikt begrip; een brand character is een verpersonificatie van een merk, cultuur, groep. In hoge mate van interactie met de deelnemers wordt een "brand", een persoon van de eigen organisatiecultuur gemaakt. In rap tempo en met veel humor ontstaat zo een realistische cultuurscan met opvallende eigenschappen van de eigen organisatie- of teamcultuur. Aan de hand van vragen zoals; "stel dat jullie cultuur een persoon was, zou het dan een man of vrouw zijn" en "als jullie cultuur een persoon zou zijn, wat zou dan zijn of haar grootste geheim zijn", wordt een tastbaar beeld geschapen. En soms maken we nog een beeld: van de gewenste of nieuwe organisatiecultuur. Resultaat: een gemeenschappelijke taal om op een laagdrempelige manier over cultuur en verandering te spreken... nog maanden lang. Indien gewenst legt een sneltekenaar de beelden vast in karikaturen. Deze sessie volgt op de inleidende lezing zoals hierboven beschreven.

3. Masterclass met indringende cultuursimulatie

Hoog interactief. We starten met een simulatiespel, waarin alle deelnemers een actieve rol hebben. Daarin wordt pijnlijk doch met humor duidelijk hoe sterk cultuur ons gedrag bepaalt. De kracht van cultuur én mechanismen van een disfunctionele organisatiecultuur worden tot in de haarvaten voelbaar. Een simulatie die nog maanden stof tot gesprek geeft. Met zorgvuldige nabespreking over culturele en groepsdynamische processen in teams en organisaties. Een spannende, maar altijd geslaagde masterclass. Lachsalvo's en maximale betrokkenheid gegarandeerd. Na de simulatie volgt de hierboven beschreven lezing om de ervaringen in een kader te kunnen plaatsen.
Praktisch. Zaalgrootte: 10 – 40 deelnemers. Nodig: grote zaal met veel loopruimte en losse stoelen en tafels. Meer deelnemers dan 40 is mogelijk, dan hebben we verschillende ruimtes nodig en komen we met meerdere begeleiders. 


Masterclass: hele dag, 10 – 1000 mensen

Ook kunnen we het programma uitbreiden tot een volledig verzorgde dag. Deze masterclass van een dag zullen we in overleg samenstellen op basis van de hierboven beschreven mogelijkheden of komen tot een volledig op maat gemaakt programma. Uiteraard afhankelijk van de behoefte van de deelnemers en de organisatie.

TribeBekijk jouw organisatie als tribe 2

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • 15 april 14.00 - 18.00 boekpresentatie nieuwe boek ‘Da’s Gek. Anders kijken. Meer Zien van Danielle Braun.

    Met lezingen van Danielle Braun, Joris Luyendijk en Bram Bakker. Een beperkt aantal mensen kan er gratis bij zijn. Geef je op via Roos Prins.

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Data en inschrijven.

  • Training Talk! Faciliteren van kampvuurgesprekken

    Door ons ontwikkelde dialoogvorm, geinspireerd op dialoogvormen van over de hele wereld. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang. Data en inschrijven.

In beeld

Winnaar Managementboek van het jaar 2016!

Managementboek van het jaar

Nieuwste Blog

Verschil. Tweestrijd. Irritatie. Polarisatie. Onderhuidse spanningen in een directieteam. Een voorgenomen splitsing. Als het directieteam in een klein dorp bij de Mangyan stam in de Philipijnen zou staan, zouden ze weten wat hen te doen staat. Het is...