Geef je op voor de e-zine

Bekijk jouw organisatie als Tribe

Tribe Bekijk jouw organisatie als tribe 1

Heb je jouw organisatie weleens als een tribe bekeken? Danielle Braun, corporate antropoloog, doet dat. Danielle reist de wereld rond op zoek naar best practices over samenwerken en -leven. Omdat we al lang al weten hoe we strong tribes moeten bouwen. We zijn het soms alleen even vergeten in onze gebouwen van beton. Leren van wat we al weten.

Ga mee met Danielle op een boeiende reis naar het wezen van cultuur. Je leert hoe mensen culturen vormen en hoe culturen op hun beurt mensen vormen. Exotisch ver weg en tegelijkertijd vol praktijkvoorbeelden en praktische tips voor de eigen organisatie. Een boeiend verhaal vol mooie beelden en verhalen. Zonder vermoeiende theorieën toch een inkijk in de state of the art van de organisatie-antropologie. Door deze antropologische bril zie je nog scherper wat er werkelijk speelt in de dynamiek van de organisatie. Alsof je van zwart-wit naar kleuren televisie omschakelt. Je leert wat organisatiecultuur nu eigenlijk is, hoe je kernwaardes afstemt. Je gaat op zoek naar de totem van jullie organisatie en leert dat tribes niet in twee stappen maar in drieën veranderen. Je leert hoe je innoveert, hoe je omgaat met tegenstemmen bij verandering en hoe je de rollen in je organisatie in flow krijgt. Je stapt de zaal anders uit dan je er in kwam. Je wordt een beetje antropoloog. Deze lezing is dé meest geboekte lezing rondom het prijswinnende boek de Corporate Tribe.

Duur en interactie:

Keynote: 30 – 90 minuten, 10 – 5000 mensen

Heb je je eigen organisatie wel eens als een tribe bekeken? Danielle Braun doet dat wel. Reis mee. De wereld over, langs verre vreemde volken om dan weer te landen in de spelonken van je eigen organisatie. In korte tijd krijg je een grondig inzicht in het wezen van organisatiecultuur. Beeldend, pakkend, vol humor en mooie verhalen. Vanaf nu zie je andere dingen in je eigen bedrijf. Je loopt de zaal anders er uit dan je er in kwam. Je wordt een beetje antropoloog.

Masterclass: 2,5 tot 3,5 uur, 10 – 5000 mensen

We hebben een aantal mogelijkheden om de keynote uit te breiden tot masterclass. In alle gevallen vormt de keynote lezing de basis, aangevuld met een interactieve activiteit. Zaalgrootte: 10 – 5000 deelnemers, tenzij anders aangegeven. Welke werkwijze het meest geschikt is bepalen we in overleg.

1. Masterclass met begeleidde reflectie op de eigen organisatiecultuur

We knippen de lezing op in delen en tussendoor is er veel tijd voor onderlinge uitwisseling en reflectie, waardoor er directe koppeling naar de eigen werkpraktijk is. Korte momenten van gesprek en langer met elkaar aan het werk in kleinere subgroepen met een aangereikt cultuurmodel uit de inleiding waarmee de eigen cultuur effectief onder de loep genomen kan worden. Doelgericht: om de eigen cultuur te begrijpen, aan de vooravond van verandering. Zelfwerkzaamheid met strakke terugkoppeling en samenvatting door de spreker. Lezing en masterclass geheel in een lekkere uptempo flow vervlochten.

Praktisch: zaalgrootte: tot 1000 deelnemers. Nodig: grote zaal met losse stoelen en tafels die in subgroepen gedraaid kunnen worden.

2. Masterclass met Brand Character sessie

In de reclame is het een veel gebruikt begrip; een brand character is een verpersonificatie van een merk, cultuur, groep. In hoge mate van interactie met de deelnemers wordt een "brand", een persoon van de eigen organisatiecultuur gemaakt. In rap tempo en met veel humor ontstaat zo een realistische cultuurscan met opvallende eigenschappen van de eigen organisatie- of teamcultuur. Aan de hand van vragen zoals; "stel dat jullie cultuur een persoon was, zou het dan een man of vrouw zijn" en "als jullie cultuur een persoon zou zijn, wat zou dan zijn of haar grootste geheim zijn", wordt een tastbaar beeld geschapen. En soms maken we nog een beeld: van de gewenste of nieuwe organisatiecultuur. Resultaat: een gemeenschappelijke taal om op een laagdrempelige manier over cultuur en verandering te spreken... nog maanden lang. Indien gewenst legt een sneltekenaar de beelden vast in karikaturen. Deze sessie volgt op de inleidende lezing zoals hierboven beschreven.

Praktisch: zaalgrootte: tot 100 deelnemers. Plenair.

3. Masterclass met indringende cultuursimulatie

Hoog interactief. We starten met een simulatiespel, waarin alle deelnemers een actieve rol hebben. Daarin wordt pijnlijk doch met humor duidelijk hoe sterk cultuur ons gedrag bepaalt. De kracht van cultuur én mechanismen van een disfunctionele organisatiecultuur worden tot in de haarvaten voelbaar. Een simulatie die nog maanden stof tot gesprek geeft. Met zorgvuldige nabespreking over culturele en groepsdynamische processen in teams en organisaties. Een spannende, maar altijd geslaagde masterclass. Lachsalvo's en maximale betrokkenheid gegarandeerd. Na de simulatie volgt de hierboven beschreven lezing om de ervaringen in een kader te kunnen plaatsen.

Praktisch: zaalgrootte: 10 – 40 deelnemers. Nodig: grote zaal met veel loopruimte en losse stoelen en tafels. Meer deelnemers dan 40 is mogelijk, dan hebben we verschillende ruimtes nodig en komen we met meerdere begeleiders.

Masterclass: hele dag, 10 – 1000 mensen

Ook kunnen we het programma uitbreiden tot een volledig verzorgde dag. Deze masterclass van een dag zullen we in overleg samenstellen op basis van de hierboven beschreven mogelijkheden of komen tot een volledig op maat gemaakt programma. Uiteraard afhankelijk van de behoefte van de deelnemers en de organisatie. 

TribeBekijk jouw organisatie als tribe 2

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • 28 juni - masterclass Cultuuronderzoek voor Auditors – Danielle Braun

    Info en aanmelden 

  • Collegereeks Psychologie voor managers - focus learning journeys

    17 september t/m 18 december 2018. Meer informatie

  • 27 september 2018 Danielle Braun - Aan de slag met organisatiecultuur

    Meer informatie Aanmelden

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Data en inschrijven.

  • Training Talk! Faciliteren van kampvuurgesprekken

    Door ons ontwikkelde dialoogvorm, geinspireerd op dialoogvormen van over de hele wereld. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang. Data en inschrijven.

In beeld

Winnaar Managementboek van het jaar 2016!

Managementboek van het jaar