Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
3 minuten leestijd (544 woorden)

Voorkeursbeleid op de universiteit; maak niet makkelijk wat ingewikkeld is - Column DFT 19 juli

iStock-154962784-s

Niet mannelijke geslachten

'Universiteiten en hbo-instellingen moeten met plannen komen om de positie van de vrouw en andere niet-mannelijke geslachten te verbeteren'. Dat staat te lezen in de handleiding voor diversiteit en inclusie voor hoger onderwijsinstellingen vanuit het onderwijsministerie. De zinsnede 'positie van de vrouw en andere niet-mannelijke geslachten' getuigt van de complexiteit op dit dossier. Aan de ene kant is er de grote behoefte om los te komen van oude, binaire genderindelingen. Er is meer dan man-vrouw. Van alles er tussenin en genderfluïditeit staan hoog in het vaandel de afgelopen tijd. Jongeren vinden het al best normaal om te vragen welke gender iemand zelf hanteert, gelardeerd met persoonlijk voornaamwoord she/he/they in de insta bio. In deze zin wordt tegelijk een nieuw hokje binaire tweedeling voorgesteld: vrouwen en niet-mannelijke geslachten aan de ene kant en mannen aan de andere. 

Ingewikkeld

Mijn hersenpan heeft even adaptietijd nodig. Ik begrijp dat universiteiten en HBOen meer vrouwen moeten aannemen, ook meer non-binaire mensen, transgenders en alles wat 'niet mannelijk is'. Huh? Niet traditionéél mannelijk I pressume? Want een enorme macho transgender-voorheen-vrouw-nu-man dus wel? Of is dat mannelijk? Of niet mannelijk want ooit geslachtelijk mannelijk? En zal die besnorde macho transgender man dan ook bijdragen aan het wegnemen van 'de individuele, hiërarchische en competitieve cultuur'? Genderissues zijn complex. Ons nieuwe streven naar het verlaten van oudbakken hokjes is lovenswaardig, maar gaat gepaard met wennen aan nieuwe termen, minder vanzelfsprekendheden en onzekerheid. Durven we nu echt te kijken naar welk persoon er voor je staat of maken we heel snel nieuwe hokjes van 'anders dus correct versus traditioneel dus fout'?

Beestje bij de naam noemen

Diversiteit en inclusie zijn ingewikkeld. Weinig mensen zijn tegen het bieden van gelijke kansen. De manier waarop dat moet gebeuren geeft wel debat. Moet je nu juist tijdelijk wervingshokjes maken om hokjes weg te nemen? Of de cultuur van hokjesdenken echt aanpakken? In de verwarring gaan we allerlei omfloerst taalgebruik hanteren. Wat averechts werkt. Wat werkt bij cultuurverandering is beestjes bij de naam noemen. Het helpt om te zeggen dat op de universiteiten nu te veel witte mannen van zekere leeftijd zitten, in plaats van 'we willen meer vrouwen en andere niet-mannelijke geslachten'. Het helpt om te zeggen dat allochtone ouderen in grote stedenwijken zich niet laten vaccineren in plaats van te zeggen dat 'sommige ouderen van niet traditioneel autochtone achtergrond in sommige wijken vaccinatietwijfel hebben'.

Laat ingewikkeld blijven wat ingewikkeld is

Gelijke kansen bieden is ingewikkeld. Altijd al geweest. In alle tijden. Dé plek om te dealen met ingewikkeldheid lijken mij de academia. De ideale plek om de voors en tegens van registratie van gender, etniciteit, religie, seksuele voorkeur te doorkauwen, op basis van wetenschappelijke kennis en persoonlijke ervaring. Het is juist níet de plek om gesprek plat te slaan, regels op te leggen en met paarse krokodillenprocedures het discours plat te leggen. Als er érgens een plek is, waar ideologie en politieke correctheid keer op keer bediscussieerd en vernieuwd moeten worden, is het wel in de Academische Agora. Leven met nieuwe hokjes is moeilijk. Stop de regelzucht uit Haagse en Europese commissies. Laat ingewikkeld zijn wat ook gewoon ingewikkeld ís. Vertrouw op de wetenschap en op de wetenschappers dat zij streven naar maatschappelijke band met de samenleving in al haar kleurrijke vernieuwing.

0
'Wordt Geholpen'. Het is tijd voor een Nationaal N...
Ik ben rood, wat ben jij? Weg met de testjesterreu...

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Roze Olifant: als kind van gescheiden ouders ben je dat levenslang. We snappen dat het niet leuk is voor kinderen als hun ouders uit elkaar gaan.

/**/