Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
2 minuten leestijd (487 woorden)

Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt - Column DFT 21 juni

iStock-1278455888-s

Offertijd

Het was grote heksenjacht offertijd de afgelopen week. Het CDA heeft een magiër op de heksenstapel gegooid. Een dappere televisiepresentator van Op1 verdwijnt van de buis omdat ze niet 'urgent genoeg' is. Een journalist wordt uit het luchtruim geplukt.

Diep in de jungle

Je rijdt met een forewheeldrive urenlang door het warme Amazonewoud in Brazilië. Plotseling kom je bij een dorpje. De zon gaat al rood onder boven het bladerdek. Je hoort tromgeroffel en zang en loopt er op af. Rond een groot kampvuur dansen dorpsbewoners rond een kampvuur. Er is eten en drank. Ze zingen. Een van hen is prachtig gekleed in een lang gewaad met een verentooi op zijn hoofd. Het is de sjamaan, de magiër van het dorp. De dans wordt intenser. De trommels zwellen aan. Er wordt eens aan een gifkikkertje gelikt. Mensen raken in trance. En dan... valt de sjamaan neer. Hij ligt op de grond. Het ziet er best angstaanjagend uit. Hij begint te spreken met een stem, die ver af staat van zijn gewone praten. In hem is een vooroudergeest neergedaald. Die geeft boodschappen aan de dorpelingen. Wie er uit de voorraden steelt. Dat er beter op opa Ernesto moet worden gelet, die aan de rand van het dorpje woont en niet meer zo goed voor zichzelf kan zorgen. Dat de vrouwen vaker naar de markt mogen gaan. De dorpelingen luisteren naar de stem uit het hogere. Dan brengen ze de sjamaan bij met water en kruiden. Hij komt bij uit zijn trance en praat weer gewoon. 

Informatieknooppunt

De boodschappen van de sjamaan zijn adequaat en worden bloedserieus genomen. Als je Amazone Indiaan bent, dan geloof je dat de geesten hebben gesproken. Vanuit antropologisch perspectief, zou ik zeggen dat de sjamaan informatie deelt die iedereen al lang weet, maar die niet gezegd mag worden. De sjamaan heeft een spilfunctie in het dorp en de bewoners komen bij hem met hun problemen, gezondheidsklachten en toekomstdromen. Als het moment er rijp voor is, als er trommels en drank is, als de chief hem uitnodigt, dan trekt de sjamaan zijn gewaad aan en spreekt hij.

Heksenstapel

Zou hij dat zonder mooi gewaad zo maar op een dinsdagochtend hebben gezegd, dan zou de sjamaan waarschijnlijk niet geloofd worden. Het zou zelfs gevaarlijk kunnen zijn. Magiër zijn is een gevaarlijke positie. De grens tussen magie en hekserij is dun. Als je te vroeg piekt, als je geen bondje hebt met de dorpschief, als je zelf ziek bent, als er wordt getwijfeld aan je toverkracht, als je te veel onwelgevallige informatie tegelijk deelt, verdwijn je zomaar op de heksenbrandstapel.

Koester de magiërs

Het CDA heeft een magiër op de heksenstapel gegooid. Een dappere televisiepresentator van Op1 verdwijnt van de buis omdat ze niet 'urgent genoeg' is. Een journalist wordt uit het luchtruim geplukt. Magiërs zeggen wat er gezegd moet worden. Als we als samenleving continue over gaan tot heksenvervolging, wordt het hogere niet meer gehoord.

0
Als je niet in een hokje past - Column DFT 28 juni
Patronen

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Roze Olifant: als kind van gescheiden ouders ben je dat levenslang. We snappen dat het niet leuk is voor kinderen als hun ouders uit elkaar gaan.

/**/