Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
3 minuten leestijd (644 woorden)

Een goed kantoor is de nieuwe leasebak - column DFT 2 augustus

iStock-1070271762-1200

Recruitersstandje

Herinner je het je nog? De recruiterstands op loopbaanbeurzen van Zuidas advocatenkantoren, accountants en de big five consultancy firma's. Met grote foto's met leaseauto's. Je mocht je kleur en model vast uitzoeken als 22-jarige net afgestudeerde bedrijfskunde-rechten-finance student als je een gesprek met een recruiter inplande. De leasebak is uit. Werksfeer, fijne collega's, een goede werkplek, sponsorship, excellente koffie, gezonde lunch en purpose zijn in. Recruitment lokdoosje van de jaren 20 zal Het Kantoor zijn. Want fijne kantoren zijn een schaars zum haben goed geworden.

Walk-in kast

Nu we bijna twee jaar hebben zitten werken op zolderkamers, in omgebouwde walk-in kasten, tussen de fitnessapparaten waarderen we het kantoorleven met koffie nummer 38 met suiker als nooit ervoor. We zéggen wel dat we gaan voor 'de hybride variant' en dat zal vast ook wel gebeuren, maar als we zouden moeten kiezen tussen altijd thuis met van die MS-teams meetings of weer helemaal terug naar kantoor, kiezen de meeste mensen denk ik voor het laatste. We zijn nu eenmaal sociale dieren. Op de echt introverte mensen na en de ZZP'ers die ook een heel sociaal en razend leven hebben, maar dan in de vorm van wisselende sociale contacten en plekken, vinden de meeste mensen ontmoetingen op hun werk fijn. 

Eenzaamheid

Mentaal gezond blijven is hét HR-thema van de jaren twintig. Nee gelukkiger kunnen we je misschien niet maken op de werkvloer, maar wel socialer. Eenzaamheid is de grote pijn na twee jaar Covid. Voor jongeren en singles nog wat meer dan voor mensen met een druk gezin, die vaak juist overprikkeld werden door het thuiswerken. Als we iets willen van onze werkgever, is dat de 36 uur die je op je werk doorbrengt waarde-vol zijn. En waarde-vol zit vaak in aandacht met, van en voor andere mensen. De hippe werkgever van de jaren 20 gaat zorgen dat het echt fijn is om bij het bedrijf te horen. Dat het een plek is om te vieren, te lachen, te huilen, te leren en gewoon jezelf te zijn. Steeds meer sollicitanten zullen werksfeer en een goede plek om samen te komen en rustig te werken meer waarderen dan salaris, auto's en gadgets. 

Emancipatie

In Covid lockdown tijd is de emancipatie en arbeidsparticipatie van vrouwen achteruitgegaan. Het leek het walhalla: thuiswerken en kids en werk flexibel organiseren. Maar het blijkt dat de zorgtaken van vrouwen in Covid tijd zijn verdriedubbeld ten opzichte van mannen. Vrouwen kunnen de jengel toch minder lang verdragen dan mannen en beginnen eerder met koken of de was. Voor vrouwen is weg zijn van het thuisfront dé manier om hun eigen domein en bubbel te kunnen hebben.

Generatiekloof

Een serieus probleem is de corporate generatiekloof. Het gat is groter dan ooit door een snel veranderende wereld, ander arbeidsethos en verschil in digitale vaardigheden. Als iedereen thuis gaat werken, zal die kloof groter worden. Het kantoor is dé plek om van elkaar te leren. Mentorschap doe je niet vanuit huis, maar door elke ochtend even te kijken hoe de neus van je kersverse jonge collega staat. Met het verdwijnen van kantoren, verdwijnt de culturele en beroepsoverdracht.

Geen pingpongkroeg

In Covid tijd hebben veel organisaties 'getransformeerd', lees bezuinigd, op kantoorruimte. Zijn vertrokken van mooie oude panden in de binnenstad naar afwerkplek hokken aan de rand van de stad. Hebben het aantal flexplekken nog verder teruggedrongen. Facility-managers hebben bedacht dat je thuis werkt en dan een paar uur per week komt 'chillen met je collega's'. Medewerkers en zeker de 30-minners willen helemaal niet chillen met collega's. Chillen doen ze met vrienden en werken doen ze heel graag samen met andere leuke en ervaren mensen. Dus liever een goede tafel en whiteboard dan een pingpongtafel. Strak geleide meetings in plaats van zitzakken. Hét hippe kantoor van de toekomst is cosy, huiselijk, functioneel, geeft rust en contact. Aandacht is het nieuwe Goud. Het fijne kantoor is de nieuwe leasebak.

0
We accepteren de fuck-it te vaak - column DFT 9 au...
'Wordt Geholpen'. Het is tijd voor een Nationaal N...

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Roze Olifant: als kind van gescheiden ouders ben je dat levenslang. We snappen dat het niet leuk is voor kinderen als hun ouders uit elkaar gaan.

/**/