Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
3 minuten leestijd (674 woorden)

De sociale revolutie vraagt om nieuwe arbeidsvoorwaarden - column DFT 21 november

iStock-1346157920-kopie-s

Binden en boeien? Ik ben geen slaaf!

In de organisaties waar ik kom, wordt door bestuurders en recruiters gesproken over hoe je nieuwe, jonge mensen 'bindt en boeit'. Met goede arbeidsvoorwaarden, lekker salaris, recht op thuiswerken, auto van de zaak. Maar of ze dan wel voor een vaste periode willen tekenen. Non-concurrentie beding als bijlage bij het contract. Spreek ik jongeren dan zoeken ze naar iets heel anders en moeten ze besmuikt giechelen om deze 'boomer-contracten'. Ze snappen heel goed dat ze kunnen werken waar ze willen als starter en ook in hun bijbaantje. Ze zoeken iets héél anders in hun leven, op een aarde die kreunt en een sociaal weefsel dat aftakelt.

De drie revoluties

Toen we afscheid namen van ons rurale bestaan en de terp, Zuiderzee en de polder verruilden voor stad en fabriek, kwamen we in de Industriële Revolutie terecht. Je werkte niet meer voor eigen brood, aardappelen en melk, maar voor een baas die je daarvoor betaalde. Door industrialisatie kon productie op veel grotere schaal plaatsvinden. Mensen werden productiekrachten. Met Tayloriaanse experimenten werd onze arbeidskracht en tempo opgeschroefd. Piepen was er niet bij; het leven kon maar net betaald worden en je baas had ongebreidelde macht. Tegenspraak leidde tot ontslag en dat moest je voorkomen. Met de komst van vakbonden werden de verhoudingen wat liever, maar loyaliteit ging toch vooral via het loonstrookje. Met de komst van kenniswerk, informatietechnologie en veel meer hoofd- dan handenwerk begon de Informatie Revolutie. Kennis werd macht en wie hoog opgeleid was, had een mooie toekomst in het vooruitzicht. Brood op de plank en een warm huis was vanzelfsprekend voor de naoorlogse generatie. Kennisvermeerdering, persoonlijke ontwikkeling en passie werden de zum Haben arbeidsvoorwaarden. De 'boomer' generatie gelooft in diploma's, keurmerken, intellectueel eigenaarschap en concurrentiebedingen. Ze hebben soms nog niet door dat we inmiddels in de Sociale Revolutie zijn beland. De generatie van nu is opgegroeid met delen. Delen van kennis, van emotie, van je identiteit, van je maatschappelijke betrokkenheid, van je persoonlijke emotie en van je looks op sociale media. Delen is het nieuwe hebben. Geld is matig interessant; je kledingkast is toch al gevuld door je ouders, een auto wil je niet, vliegen is voor dummies en een eigen huis vinden zit er voorlopig toch niet in. De jongeren van nu voelen ten diepste dat de aarde kreunt en zij die moeten redden. Ze willen betekenis toevoegen en bovenal ontsnappen uit de eenzaamheid en maatschappelijke leegte die in COVID tijd zo recht in hun face kwam - prachtig beschreven door psychiater Esther van Fenema in haar boek 'Het Verlaten Individu'. 

Liefde en contact als secundaire arbeidsvoorwaarden

Sportclubs sluiten, omdat de stookkosten te hoog zijn, je schoenen bestel je online, in de horeca vind je een QR-code in plaats van een charmante student kelner, als starter weet je niet wat een vrijdagmiddagborrel is, Tinder sucks en als zestiger wiens vrouw is overleden werk je heel de week thuis en zie je alleen de kassière van de Albert Heijn. Kerk, club en partij zijn vervangen door vlaggetjes identiteit en je twitter en insta-bio. Als we ergens naar smachten, of we nu jong of oud zijn, is het verbinding, contact, tribes en groepjes. Dé organisaties van de toekomst zijn die clubs die aandacht als brand hebben. Die eisen dat hun medewerkers vaak naar kantoor komen - hear hear Elon Musk, tenminste 40 uur aanwezig in het pand. Die snappen dat de ervaren rot die eigenlijk liever thuiswerkt óók tot taak heeft om het jonkie in te werken. Laatst heb ik met een aantal recruiters een plan bedacht om geen individuen in zorg en horeca aan te nemen maar vriendentribes. Je solliciteert met acht vrienden, krijgt een gelijk rooster, een vrijdagmiddag-pizzamoment en vier festivalkaarten per jaar. Contact en vriendschap als de nieuwe lease-auto.

Hasta la victoria siempre

Het is tijd voor revolutie. De Sociale Revolutie. Bevrijd je organisatie van het credo binden en boeien. Verbinding is een vreselijk woord. Laten we het gewoon weer liefde noemen. Boeien zijn voor slaven. Loyaliteit is voor honden. Spread love. Bouw tribes.

0
Rituelen doen er toe - Column DFT 5 december
We zijn vergeten dat we deel uitmaken van een grot...

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

In voor- en tegenspoed - 27 februari 2026

in voor en tegenspoed in beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Stel je voor dat jij zelf of je geliefde een ernstige hartoperatie moet ondergaan. En de chirurg stelt zich aan je voor. Hij vertelt dat hij een uitstekend arts is met een schat aan ervaring en een zeer gedegen opleiding....

/**/