Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
3 minuten leestijd (522 woorden)

HET begon op Rigatoni dag - column DFT 31 mei

Rigatoni-met-tomatensaus-en-gegrilde-aubergine-1

Rigatoni dag

Misschien is het je ontgaan (ben je een boomer), of heb je met verve meegedaan (ben je jong). Op 24 mei was het Rigatoni dag. Wát? Rigatoni dag. Rigatoni is Italiaanse pasta. Lijkt op Penne, maar dan iets groter en met gleufjes. Als je denkt dat het een marketingstunt is van een pastagigant, forget it. Tik Tok influencer Jimmy Rules startte Rigatonidag op 14 januari 2020. Hij riep de wereld op, om op 24 mei 2021 een 'bowl of Rigatoni te eten'. Yep, het moet in een bowl.

Viraal

Rigatoni dag is volledig viraal gegaan. Dagelijke updates met de hashtag #eatabowlofrigatonipastaonmay242021 verschenen als miertjes op Tik Tok en andere social media platforms. Mensen vroegen wat er zou gebeuren op 24 mei 2021. He-le-maal-niks. Je maakt lekkere Rigatoni, je stopt het in een kom, maakt een mooie foto, post die en eet het op. That's all. 'Stom', denk je wellicht. Maar 76 miljoen mensen vonden dat niet. 76 miljoen mensen deden mee aan Rigatoni dag. Zo ook ik.

Waarom gaat iets viraal

Het is fascinerend waarom de ene oproep viraal gaat en de andere niet. Wat willen we het graag snappen. Want als je de code kraakt, heb je goud in handen. Ik denk als antropoloog mee met een politieteam over 'online ondermijning'. Hoe voorspel je of een oproep tot demonstratie, een illegaal feest, een ondermijnende oproep, een Q-anon achtige beweging, bedreiging wel of niet viraal gaat? Marketing technisch wetenswaardig waarom het ene produkt een gimmick wordt, en het andere niet. En wat te denken van klimaatmarsen, gewapende strijd, een hulpactie? Viraliteit is het wapen en de hoop van de toekomst. Hoe het uitpakt en of we moeten juichen of sidderen, hangt af van wie er aan de knoppen draait.

Leren van wat we al weten

We weten nog niet zo heel erg veel over het geheim van viraliteit, maar uit wetenschappelijke kennis kunnen we wel veel gegrond giswerk doen. Zo deed ik zelf onderzoek naar de aantrekkelijkheid van sektarische bewegingen. We weten dat grote persoonlijke aandacht aantrekt. We weten ook hoe je viraliteit kunt stoppen. Als je het 'bemoedert'. Zo ging het knutselwerkje met elastiekjes, 'looming' volledig viraal, totdat juffen en pedagogen gingen zeggen dat het goed was voor de fijne motoriek van kinderen. Accuut legde alle 10-jarigen hun loomwerkjes aan de kant. Rigatoni dag is waarschijnlijk viraal gegaan door de absurdistische humor. Die vinden Tik Tok jongeren leuk. Dat in onze taakgerichte wereld je iets doet, dat totaal geen enkel nut heeft. Met heel veel mensen tegelijk. Slechts omdat het kan. Tik Tok kent een beetje queer absurdistische fuck-it humor.

Het begon op Rigatoni dag

76 Miljoen Rigatoni eters op 24 mei 2021. Over tien jaar kijken we terug. En is er een enorme beweging gestart. Huiveringwekkend of wereldreddend. Hebben we buitenaardse wezens verwelkomd, zijn we ontbossing tegengegaan, of hebben we de mensheid half uitgeroeid. Dan kijken we terug en zeggen we: het begon op 24 mei 2021. Want ik denk dat Rigatoni dag een test is. Het oefenen van de mensheid in de vaardigheid om een beweging heel snel op gang te krijgen. HET begon op Rigatoni dag.

0
Freelancers missen netwerken: ‘maar dan niet awkwa...
Thuiswerken… gaan we ermee door? Intervieuw in El...

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Roze Olifant: als kind van gescheiden ouders ben je dat levenslang. We snappen dat het niet leuk is voor kinderen als hun ouders uit elkaar gaan.

/**/