Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
4 minuten leestijd (708 woorden)

Gratis heeft geen waarde; ondernemers verkloot je eigen markt niet - Column DFT 30 maart

iStock-1133576637

Ik ben antropoloog en naast mijn geschrijf, verzorg ik lezingen en geef ik trainingen voor bedrijven en organisaties over hoe je beter kunt werken met kennis van ons tribale brein en gewoontes. Ik zit dus nu, net als vele met mij, in de lastige tijd dat je zorgenden en andere front linie werkers heel hard ziet werken en je je zelf wat bewuster wordt van je hoge bullshitjob gehalte. Hoewel mensen erg blij zijn met mijn social media antropologische corona duiding en krantenstukjes, zijn mijn lezingen en trainingen noodgedwongen gecanceld. Met z'n 500-en in en zaaltje is not the thing to do right now.

De laatste week observeer ik mijn collega bullshitters zo eens. Sprekers, coaches, trainers. Maar ook musici, restauranthouders, kunstenaars, journalisten. En wat me opvalt is dat iedereen een gratis dienstje, produktje of sparringssessietje aanbiedt. Op online platforms als You Tube, Skype, Zoom, Teams kan je als je wilt de hele dag gratis livestreams, muziek, coachingssessies, cursussen volgen.

En ja... ik vind dat dus een erg slecht idee. Wat je daarmee zegt is dat jouw dienst, produkt of kennis en tijd geen waarde hebben. Dat je inderdaad dus een bullshitjobber bent. En geloof me mensen... Dat beeld heb je over een paar maanden niet weggepoetst. Denk even vooruit. Januari 2021. Je opdrachtgever belt voor een coachingsgesprek. Jij vraagt je oude, best forse tarief. 'Huh... maar we hebben het de afgelopen maanden voor niks gedaan. Online. Wil je nu zeggen dat het in de auto stappen en hierheen rijden dan opeens 500 euro kost. Ha ha... dat dacht ik niet. Of weet je wat, doe me dan nog maar een keer online, dat beviel prima, hoef ik ook geen koffie te zetten, neem jij gewoon je kind weer erbij op schoot, boeit me niet.' Of de ene festivalorganisator tegen de ander: 'Betalen aan musici... Hee, ik heb gemerkt dat ze zo graag willen optreden... Je kunt ze gewoon gratis vragen hoor'. Betalen voor kunst is zó pre-corona'.

Oké. Sommig gratis snap ik. Dat je als je je restaurant moet sluiten je vriezervoorraad naar de voedselbank brengt. Dat je, doe ik zelf ook, een politieteam even helpt met hun crisesoverleg omdat mensen uitgeput zijn. Dat je een bestuurder van een ziekenhuis in een goed skype gesprek helpt met tips voor crisesmanagement. Dat je je als vrijwilliger aanbiedt bij een luisterlijn voor eenzame ouderen. Geweldig! Dan draag je direct bij aan het bestrijden van een afschuwelijke crises. Maar de meeste gratis initiatieven die ik zie, hebben weliswaar de zweem van 'allen voor een en een voor allen in oorlogstijd', maar gaan toch vooral over het zorgen dat doelloze dwalers niet in totale lethargie verwikkeld raken. Of... je wordt gelokt met een gratis webbinar, waarbij je je gegevens achterlaat en nog maanden wordt bestookt met allerhande mailings. Ahhh... het was eigenlijk een, niet geheel AVG proof, ietwat verlengd reclamespotje waar je nu aan mee doet.

Laat ons juist nu de lessen leren van de zorgers. Van de onderwijzers. Van de politieagenten. Ze werden onderbetaald en ondergewaardeerd. Eindelijk, door deze vreselijke ziekte, herwaarderen we hun waarde en maatschappelijk belang. Ik hoop dat we ze na corona op waarde blijven schatten en dat ook terug gaan zien op hun loonstroken. Onderwijzen is geen gratis activiteit 'omdat je een mensen mens bent', maar een keiharde, ook economische factor van belang. Je doet er toe en bent geen vrijwilliger. Gratis zorgen doe je voor je ouders en je kinderen, niet voor een wildvreemde. Dokters en sjamanen overal ter wereld vragen geld voor hun helende magie en dat is oké. Het afleggen van je eed betekent niet het afleggen van je portemonee.

Dus bullshitjobbers. Make up your mind. Óf erken dat je inderdaad een bullshitjob hebt en laat je als de wiedeweerga omscholen tot juf, timmerman of verpleegkundige. Of rust uit. Erken dat je gewoon nu even een slechte tijd hebt. Maak je content voor after corona op orde. Schrijf een boek. Verf je horeca onderneming in een fris kleurtje. Bied online produkten aan tegen een normale marktwaarde. En negeer de reacties van collega's om je heen als 'jij bent echt commercieel he'. Yeah, right, dit is mijn werk. Kappen met gratis. Gratis is een pakje kauwgom bij de benzinepomp: ongezond en zonder echte voedingswaarde.

1
Danielle Braun aan tafel bij In het hart van Neder...
Interview in Coronakrant Driessen Groep - Het lijk...

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Roze Olifant: als kind van gescheiden ouders ben je dat levenslang. We snappen dat het niet leuk is voor kinderen als hun ouders uit elkaar gaan.

/**/