Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
3 minuten leestijd (526 woorden)

China: lachen of leren - column DFT 10 februari

IMG_0227-kopie

Wat is dat toch? Dat Chinezen op onze lachspieren werken. Als antropoloog en Chinareiziger snap ik het wel. China is zó anders en stretcht ons denken over gek en normaal. Dat leidt tot grappen en giechels. De volstrekt andere normen over privacy, het voortbewegen in kuddes met een parapluutje voorop, de collectieve burst van energie die ons doet denken aan hardwerkende mieren. Het is anders en daarom grappig. Bovendien zijn ze met heel erg veel en best expansief. En alles waar we een beetje bang van zijn doet ons eerst giechelen om de relationele spanning te ontladen.

Toch zouden we in plaats van alleen maar lachen ook eens kunnen leren van het Oosten. We piekeren ons op dit moment gek over hoe we in plaats van doorgeslagen individualistisch, weer meer collectief kunnen worden. Het oude dorpjes groepsgevoel terugkrijgen. Lief zijn voor je buren. Mantelzorgen voor eenzame ouderen. Weer naar elkaar omkijken. Zorgverleners, filosofen en politici pleiten voor een samenleving die elkaar weer draagt. Omdat we anders diep ongelukkig en eenzaam worden.

Als je in Nederland niet goed voor je kinderen zorgt, krijg je de kinderbescherming op je dak. Vinden we heel logisch en een goede zaak. In China krijg je als je niet goed voor je ouders zorgt de overheid op je dak. Je bent verplicht ze een aantal keer per jaar te bezoeken en als ze verwaarlozen of vereenzamen ben je daar als kind op aanspreekbaar. Vinden we héél raar en bemoeizuchtig. Maar waarom eigenlijk?

We hebben onze individuele ontplooing en Freudiaanse losmaking van onze roots zo tot cult verheven, dat we het niet meer kunnen verdragen. Niet meer kunnen verdragen dat je je ouders heel stom, soms uitermate traumatiserend of doodsaai vind, maar je tóch bij ze hoort. We zijn verleerd dat familie er gewoon is en je je niet elke seconde hoeft af te vragen hoe je je tot hen verhoudt en of ze je niet in mentale crises storten. In China mag je je ouders echt heel onaardig vinden, maar je zorgt wel voor ze. Omdat het je ouders zijn. Net als voor je kinderen.

Chinezen... hebbben nog meer dingetjes die we heel verbazingwekkend vinden. Ze kunnen in een paar dagen ziekenhuizen uit de grond stampen. Hebben een binnenlands terrorisme- en minderheidsbeleid dat ons terecht doet fronsen. Hebben zo hun eigen opvattingen over arbeidsethos. Willen dat je je gedraagt in het openbaar, anders krijg je sociale minpunten. Perken individuele vrijheid in om als collectief verder te komen.

Daar kunnen we natuurlijk heel hard om blijven lachen. Met vingers wijzen. Van huiveren. Maar heel stiekem schuilt er in onze giechels ook verlangen. Naar wij in plaats van ik. 

Dr. Danielle Braun is corporate antropoloog. Reist de wereld rond op zoek naar wat we van tribes overal op de wereld kunnen leren over onze eigen samenleving. Schrijver van de boeken ‘de Corporate Tribe’ ‘Building Tribes’ en Da’s Gek’. Ze spreekt en schrijft over organisatiecultuur. Begeleidt leiders bij conflict en verandering. Ze is Directeur van de Academie voor Organisatiecultuur. Onder de titel #antropoloogdesvaderlands geeft ze duiding aan de dingen die om ons heen gebeuren. In het voorjaar verschijnt het boek 'Tribaal Kantoorgedoe' van haar hand.

1
Ver-Dragen - column op Joop BNN Vara op 11 februar...
Wie schrijft het zelfhulpboek voor omgaan met succ...

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Roze Olifant: als kind van gescheiden ouders ben je dat levenslang. We snappen dat het niet leuk is voor kinderen als hun ouders uit elkaar gaan.

/**/