Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
3 minuten leestijd (675 woorden)

Beëdiging van een staatsecretaris in het Fries. Belangrijk of ongepast? - Column DFT 17 januari

20220117-093925iStock-815895406-s

Balletje

Ik gooide er eens een balletje over op op social media.

'Wees jezelf en pas je aan. Een duivels dilemma waarmee we vanaf de wieg worden geconfronteerd. Je eed voor een Nederlandse regeringspost afleggen in het Fries. Leuk, origineel of ongepast? En als het in het Turks was geweest? Of in het Surinaams?'

Staatssecretaris De Vries deed het; haar eed afleggen in het Fries, bij haar beëdiging als staatssecretaris van toeslagen en douane. Het regende reacties. Van 'ongepast', 'raar', 'dan is het niet mijn staatssecretaris' via 'fris', langs 'hoezo stel je de vraag, want Fries is een officiële landstaal' tot 'azijnpisser'.

Na wat heen en weer gebal, zoals dat gaat op twitter en zo, eens wat inzichten op een rijtje.

De feiten

Het mag. Een eed of gelofte afleggen in het Fries. Fries is een officiële taal in Nederland. Overigens is dat begrip officiële taal nog een heel dingetje om te begrijpen. Want, zo leert de Rijksoverheidswebpagina ons:

'Nederlands is de officiële taal van Nederland. De Nederlandse Gebarentaal (NGT) en de Friese taal in de provincie Fryslân zijn beiden door de wet erkend in Nederland. Het Fries is de tweede officiële taal in de provincie Fryslân. Op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba (BES-eilanden) zijn naast Nederlands ook Papiaments en Engels erkend als officiële talen. Nederland heeft via Europese afspraken Limburgs, Nedersaksisch, Jiddisch (Jiddisj) en Sinti-Romanes als regionale of non-territoriale taal erkend.'

De wet en de mores

Wat ik opvallend vond, was hoe graag in het debat, met name Friezen, de wet aanhalen. En dat snap ik heel goed. Net als mensen nu heel blij zijn met de erkenning van Nederlandse Gebarentaal als officiële taal. Overal ter wereld is het belangrijk voor minderheidsgroepen met een eigen taal om erkend te worden in het mogen gebruiken van die taal. Onderdrukking, genocide en achterstelling is vaak gebeurd via het instrument van verbieden om de eigen taal te spreken of erin onderwezen te worden. Mensen die aangaven dat ze het niet gepast vonden, deden juist vaker een beroep op de mores, gevoel en de communicatiefunctie. Het mág wel, maar moet je het ook willen? Zoals een persoon opmerkte: 'vragen of iets gepast is anno 2022 lijkt wel ongepast of op z'n minst ongemakkelijk'.

Taal is drager van cultuur en identiteit

Taal is meer dan een rijtje woorden. Taal is de drager van cultuur. En cultuur is identiteitsbepalend. We leven in een periode waar cultuur, identiteit en daarmee ook taal steeds meer aandacht vragen. Jezelf zijn is voor veel mensen belangrijk. En zeker als je behoort tot een minderheidsgroep wil je gezien, gehoord en erkend worden. Andere mensen vinden dat er dan weer te veel nadruk ligt op dat ik. En missen in deze tijd het groepsgevoel en collectiviteit. Vinden dat identiteit en politiek te veel verweven raken. Het dilemma tussen 'wees jezelf en pas je aan' is hoogstpersoonlijk, maar steeds meer ook politiek.

De eed als persoonlijke ervaring of als belofte aan het volk

Naast de wet en de mores is rolopvatting in deze ook interessant in de afweging. Als je de eed ziet als een heel persoonlijke belofte aan jezelf, dan is er natuurlijk veel voor te zeggen dat je dat in een taal doet die voor jou de juiste lading heeft. Dat zou er overigens voor pleiten dat een eed afleggen in het Arabisch, Limburgs of Frans ook zou kunnen. Zie je de eed meer als een belofte aan heel het Nederlandse volk, dan is toegankelijkheid en verstaanbaarheid wenselijk en zou dat kunnen pleiten om de taal die in de regering wordt gesproken, het Nederlands, te gebruiken. Communiceer je naar binnen of naar buiten zeg maar.

Context, momentum, gepastheid

Ieder zal eigen conclusies trekken naar aanleiding van deze gedachtenspinsels. Het is voor mij een bevestiging dat taal ertoe doet. Dat woorden kracht hebben. Dat context, doel, momentum ertoe doen. En dat zowel de wet en de feiten belangrijk zijn, als ook het gevoel en de mores. En dat ik de vraag of iets gepast is graag wil mogen blijven stellen. Ver na 2022. En binnen de wet.

0
To Peter or not to Peter - column op Joop BNN VARA...
Mensonterend grenzeloos - Column DFT 3 januari

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Roze Olifant: als kind van gescheiden ouders ben je dat levenslang. We snappen dat het niet leuk is voor kinderen als hun ouders uit elkaar gaan.

/**/