Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
2 minuten leestijd (397 woorden)

Kijkcijferoorlog? Koppensnellersenergie. Column DFT 13 januari

kijkcijferoorlog_-Koppensnellersenergie

De strijd tussen Jinek en Op1 is losgebarsten. Er wordt geschoven met aanvangstijden en gedeald over reclameblokken. Een nek aan nek race. Wat zien we hier eigenlijk?

Het is uitgebannen; het koppensnellen in gebieden als Papoea en Sumatra. Dat gebeurde er lang. De koppensnellers van wat we nu Indonesië noemen geloofden niet in een natuurlijke dood. Als er iemand van een dorp was overleden aan een ziekte als kanker, dan moest dat wel hekserij vanuit het nabijgelegen dorp zijn. En hekserij vraagt om vergelding. Dus werd er een koppensneljacht georganiseerd. Een doodenge expeditie voor beide partijen. Soms werd de heks uit het buurdorp vlak voor de dood aangewezen door de stervende, die dan de naam prevelde. In het dorp van de overledene werd een Bishpaal opgericht. Een enorme, mooi versierde houtenpaal. Die stond op het dorpsplein. Zolang de Bishpaal er stond, zou de ziel van de overledene nog geen rust kunnen vinden. Voorbereidingen voor de grote skullhunt werden gedaan. Een groep mannen overviel het buurdorp en de kop van de 'heks' werd geveld. Het lichaam geheel of gedeeltelijk opgegeten. Daarmee was de levensenergie weer terug in het dorp gebracht en kon de overledene rust vinden. De Bishpaal werd neergehaald. Uiteraard liet het buurdorp dit niet op zich zitten. Koppensnellers hadden een angstig leven dat je nooit zeker was. Maar het gaf wel veel tribale energie en samenbindende dorpskracht.

Bij Indianen stammen in de Grand Canyon van wat we nu de Verenigde Staten noemen, was de Potlach een ruige gewoonte. Veel Indianenstammen waren heel vredelievend en harmonieus. Maar in dit gebied niet. Ze hielden slaven en hadden rivaliserende relaties met andere stammen. Ze organiseerden enorme feesten; Potlaches. Het feest der verspilling. Voor zo'n feest nodigde je je concullega stam uit. Er werden enorme hoeveelheden voedsel in de rivier gegooid, slaven doodgeknuppeld en voorraden in de brand gestoken. Om t laten zien aan je rivalen hoe rijk je was. Die moesten dan een tegenbod doen en ook zo'n Potlach organiseren. Doel was uiteindelijk elkaars reserves uit te putten; de rijkste overwon.

Dat doen we toch niet meer? Potlaches houden en koppen snellen? Of toch? we rennen eens naar een buurdorp in Iran om iemand uit te schakelen. We goochelen met wel of geen reclameblokken en aanvangstijden bij Jinek en Op1. We houden supermarktoorlogen.

Wij mensen verlicht? Het is maar een dun laagje dat over ons tribale oerbrein heen ligt.

1
Van te veel inspraak kan je ook ongelukkig worden ...
How to start a movement - artikel MT magazine 7 ja...

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Roze Olifant: als kind van gescheiden ouders ben je dat levenslang. We snappen dat het niet leuk is voor kinderen als hun ouders uit elkaar gaan.

/**/