Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
3 minuten leestijd (644 woorden)

Er was eens... een eindejaarssprookje - Column DFT 19 december

people-3056693_1920-kopie-2

Ik wil je een sprookje vertellen. In het jaar 2023. In een land hier dichtbij jou en dichtbij mij. Was de kleefstof op.

Er waren jaren van tegenspoed geweest in dat land door een nare pandemie, door oorlogsdreiging, door een huilende aarde en door toenemende financiële zorgen. De mensen in het land waren van zichzelf en van elkaar vervreemd geraakt. Moe, geïrriteerd, in zichzelf teruggetrokken en vaak ziek. Ze wilden niet meer naar hun kantoren komen en ook niet meer gezellig afspreken met andere mensen. Het ergste in dat land, was dat jongeren hun toekomstdromen maar moeilijk konden vastpakken. Ze waren slecht te motiveren voor studie, werk en lange termijnplannen. Ze konden geen huis vinden en zochten afleiding in telefoons en psychedelica. Ze besteden heel veel tijd aan het definiëren van hun identiteit in vele vormen en kleuren, alsof ze niet meer wisten waar ze precies thuishoorden en wat hun plek en herkomst was. Sommigen stonden op, lijmden zich vast. Ze vochten voor de aarde en voor hun recht om gezien en gehoord te worden. Het was in die tijd, in dat land, net of de kleefstof, de spinnewebbetjes tussen mensen op was geraakt.

Maar met de komst van het kerstlicht en de rituelen van jaarsovergang, gebeurde er iets magisch. Er daalde een tegenkracht over het land. In een droom werd verteld aan de mensen, dat kleefstof niet iets was dat op kon raken. Dat je het zelf kon maken. Overal in het land begonnen de mensen kleefstof te produceren en uit te delen. De mensen noemden het 'de Sociale Revolutie'.

In een dorp waar de buslijn was weggehaald omdat het dorp te klein was, ontwierp een bewoner een app, waarmee dorpsbewoners onderling carpool afspraken konden maken. Deal was dat je voor degene met wie je mee had mogen rijden daarna koffie zette. Op scholen werden bankjes geplaats, waar je als kind op kon gaan zitten als je graag met iemand wilde spelen, maar niet wist met wie. In supermarkten werden de koffiecorners en kletskassa's heropend. Kerken en verenigingen ruilden hun online-diensten weer in voor haal- en brengservices voor ouderen en gingen op bezoek bij mensen.

Veel kleefstof werd gemaakt in organisaties, die snapten dat zij de plekken waren waar de mensen in het land het meeste tijd doorbrachten. Er stonden leiders, managers, HR afdelingen op, die snapten dat het veel leuker is om een tribe te bouwen dan een organisatie te managen Sterker nog, niet alleen leuker, maar noodzakelijk. Ze begonnen te vragen aan hun mensen: zeg, hoe gaat het eigenlijk met jou? Hoeveel sociale contacten heb jij per week, wat ben je kwijtgeraakt door thuiswerken, wat heb je nodig om weer te verbinden met elkaar en met de ziel van de organisatie? Ze organiseerden ‘hee-wie-was-jij-ook-alweer kampvuursessies' voor de oude rotten, inwerkweekenden voor nieuwe medewerkers op mooie plekken in de natuur, buddysystemen tussen de oude en de jonge generatie, waarin de ouderen hun ervaring met werk- en leven deelden en jongeren hen op de beurt inwijden in de wondere wereld van festivals, tik-tok en to be woke or not to be woke.

In dat land heette de HR adviseurs voortaan magiërs, de CEO koning of koningin en de managers de familiehoofden. In dat land werden geen individuen aangenomen bij een sollicitatie, maar vriendengroepen. Of er ontstónden vriendengroepen, omdat het in dat land de normaalste zaak van de wereld was dat organisaties zich verantwoordelijk voelde voor kleefstof tussen mensen. In dat land namen leiders en organisaties het voortouw en volgde de samenleving. En de politici... snapten het toen eindelijk ook.

In dat land leefden en werkten de mensen nog lang en gelukkig ondanks de uitdagingen van de aarde. Waren er minder zoekers en stroomde de liefde door de gangen van verwarmde kantoorgebouwen. Het is een land waar mensen willen wonen. Jongeren willen werken. Een land met kleefstof. Die de mensen zélf maken. Gelukkig 2023.

0
Druk druk druk? Voeg een scheutje 'Ma' aan het lev...
‘Zo bied je oprecht excuses aan’. Interview in het...

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Roze Olifant: als kind van gescheiden ouders ben je dat levenslang. We snappen dat het niet leuk is voor kinderen als hun ouders uit elkaar gaan.

/**/