Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
3 minuten leestijd (698 woorden)

Durf te vragen... wat maakte dat jij nu vindt wat je vindt? - Column DFT 28 december 2020

web-4661529_1920

Moeilijk

Mijn streven is het voeren van 'elegant debat'. Alle meningen horen, elk standpunt op waarde schatten en zachte stemmen extra bevragen. Heb ik mijn werk van gemaakt. Maar de laatste tijd vind ik het moeilijk. Merk ik dat ik ten aanzien van vaccinatie en coronamaatregelen stelliger ben dan over andere maatschappelijke hot issues. Ik train mij dan ook opnieuw in het stellen van de vraag: wat maakt dat jij nu vindt wat jij vindt?

Kerst 2019. Met mijn gezin bezoek ik Cambodja. We laven ons aan de overweldigende schoonheid van Angkor Wat; de oude ruïnestad met maskers en beelden. Corona is een nog wat spooky verhaal uit China. Op het rare hoestje op de terugweg sla ik geen acht. 

Leed

Als antropoloog ga ik voor werk off the beaten track. We bezoeken een lokale Hindoe tempel. Langs de trappen van de tempel zitten op elke trede hele zielige mensen. Bedelaars. Bejaarden zonder tanden. Slachtoffers van de landmijnen, zonder armen, benen of ogen. En polio-patiënten. Heel veel polio-patiënten. Krom, zwalkend lopend, vervormd. De zielige mensen worden elke ochtend met een busje opgehaald en op de trappen gezet. Locals, en wij ook, kopen aan de tempelpoort voor een paar Cambodjaanse Riel kleinere geldbriefjes. Een hele stapel. Een briefje is een paar cent waard. Je loopt langs de trappen en geeft alle zielige mensen een briefje. Sociale voorzieningen Cambodja stijl. Het werkt... een soort van. Genoeg om net niet dood te gaan. Enthousiast geven we briefjes; 'do as the locals do'. Tot ik bovenaan de trap mijn grote zoon van bijna twee meter lang en voor de duvel niet bang zie breken. Tranen van verdriet om het leed van deze mensen. De oneerlijkheid dat wij de macht hebben, om te bepalen wie op de trap je wel of niet een briefje geeft. Het intense leed, heeft hem en ons voorgoed veranderd. We beseffen hoe een simpele inenting die wij even bij de GGD haalden voor vertrek, en waar een Cambodjaan om sméékt, het verschil uitmaakt tussen een goed leven of op de trap bedelen bij een tempel.

Wij zijn als reizigersgezin helemaal stijf gespoten van de vaccinaties. Toen onze kinderen 7 en 10 jaar oud waren, namen we ze mee op wereldreis. In het volle besef dat dat flinke gezondheidsrisico's geeft. Geen haar op mijn hoofd die zou kúnnen bedenken dat wij onze kinderen niet zouden vaccineren. Wij storten ons op elke 'nieuwe editie vaccin'. De nieuwe Ambirix, die je twintig jaar beschermt tegen Hepaptitis, in plaats van drie jaar, hebben we gevierd met milkshakes. De nieuwste versie Buiktyfus vaccin; hoppa prikken maar. En tegen hoogteziekte hebben ze in de supermarktjes van Kathmandu prima pillen.

Naast polio in Cambodja zag ik de gevolgen van Aids in Afrika. De gevolgen van Ebola, Malaria, Dengue zijn hartverscheurend. Ik heb gezien dat medicatie écht verlicht en dat er juist daardoor weer energie is om na te denken over de wereld verbeteren. Dat een vaccin 'duurzaamheidstransformatie' niet stopt, maar juist op gang brengt. Terwijl we hier debatteren over het coronavaccin, is er nauwelijks media-aandacht voor een nog veel grotere doorbraak in de wereld; in mei van dit jaar 2020 werden grote successen met het malariavaccin geboekt. Ik heb nog geen vaccinatie demonstratie gezien in Afrika...

Vraag je mij dus of ik me laat vaccineren? Kan niet wachten. Hoe eerder hoe liever en met een groot glas champagne erbij. Waarom ik vind wat ik vind? Ik heb gezien dat vaccins game changers zijn. Het verschil maken tussen leven en dood. Tussen arm en rijk. Tussen een gezonde economie of een door Aids weggevaagde generatie.

De komende tijd ga ik vragen, oprecht vragen, aan mensen die anders denken over vaccineren: wat heb jij gezien? Wat maakt dat je vindt wat je vindt? Welke nare gevolgen, angst, bijwerkingen heb je gezien die maken dat jij je stem laat horen? Waarom sla je op pannen tegen coronamaatregelen? Wat maakt jou angstig als jonge vrouw die zwanger wil worden? Hoe ziet jouw eenzaamheid er uit in deze 1,5 meter samenleving? Hoe is het om je horecazaak te verliezen? Polarisatie is voor de minor issues. Juist als het er écht om spant, hebben we elegant debat nodig. Durf te vragen.

1
Aparte centra voor overlast gevende asielzoekers: ...
Spice it up! Hoe overleef je de online kerstbierpr...

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Roze Olifant: als kind van gescheiden ouders ben je dat levenslang. We snappen dat het niet leuk is voor kinderen als hun ouders uit elkaar gaan.

/**/