Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

De Roze Olifant van de week

'Er is hier een roze olifant in de kamer' zeggen we als je een stroperige MT-vergadering achter de rug hebt en niemand durft te benoemen dat eigenlijk de teamleider niet lekker functioneert. Of als het paasontbijt met de schoonfamilie echt niet leuk was, omdat oom Bert seksistische grappen blijft maken en niemand er iets van durft te zeggen. Roze olifanten. Ook in de wijde wereld. We worden bedolven onder grote maatschappelijke thema's; politieke polarisatie, klimaatdreiging, me too affaires, oorlog. In het omgaan met die loodzware thema's stampen er heel wat roze olifanten voorbij in de vorm van doekjes voor het bloeden, snelle oplossingen, ontkenning van het echte gesprek en polarisatie. Roze olifanten stampen door ons persoonlijk leven, door organisaties, door de samenleving.

De uitdrukking lijkt een verbasterring, een samenvoeging van twee oudere uitdrukkingen. In het Engels kennen we 'The Elephant in the Room'; een geheim dat iedereen kent, maar niemand noemt. Dat het jongste kind van je zus meer op de buurman lijkt dan op je zwager. De Fransen spreken over 'roze olifanten zien' als ze spreken over hallucinaties bij drugs- of alcoholgebruik. Het Belgische biermerk Delirium heeft haar roze olifanten biertjes hierop gebrouwen. In de geweldige Disneyfilm hallucineert het olifantje Dombo over een parade van vreemde roze olifanten. In de psychologie en in meditatie spreken we van 'roze olifanten' als uitdaging om ergens niet aan te denken. Denk eens vijf minuten níet aan een roze olifant; guess waar je nu aan denkt...

Roze olifanten staan symbool voor de ontkenning of het verstoppen van de realiteit. De realiteit kent geen fouten. Toch vinden we het soms lastig, pijnlijk, ingewikkeld om haar onder ogen te zien. In zulke situaties worden Roze olifanten geboren. Ze staan tussen ons in en symboliseren de realiteit die we niet durven te benoemen of die te groot is om te verdragen. Als er ergens een roze olifant rondloopt, herken je die aan een heleboel emotie en commotie, die het probleem nét niet bij de kladden pakken. Als we leren om roze olifanten vriendelijk te temmen, opent dat de deur naar echt contact en realiteitszin.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

Fontgrootte: +
2 minuten leestijd (485 woorden)

De banaliteit van het kwaad - column DFT 4 mei 2020

large_hannaharendt

Het is 4 mei. We staan stil bij verlies en vrijheid. Samen met fijne collega Leike van Oss geef ik een online masterclass over het leven en werk van filosofe Hannah Arendt. Om te leren, te herdenken, en vooral te blijven zelf-denken. Haar werk is dezer dagen misschien wel belangrijker dan ooit.

Hannah Arendt

Duits Joods filosofe, hoewel ze zelf een hekel had aan dat woord. Het gedachtengoed van Arendt was werelds, praktisch en politiek. En altijd verweven met haar liefde en relaties. Een favoriete uitspraak: de politiek is te belangrijk om aan politici over te laten. Op de Universiteit dook Arendt in het thema vrijheid van denken. Ze kreeg een affaire met haar professor, Heidegger, die later toetrad tot de Nazistische NSDAP. Ze vluchtte voor de Jodenvervolging. Eerst naar Parijs en later naar de Verenigde Staten. Aanvankelijk was ze als Zioniste betrokken bij de oprichting van de staat Israël, wat zij zelf Palestina is blijven noemen. Later stopte ze daarmee, omdat ze zoals ze zelf zegt; 'nooit tot enige groep wilde behoren'. Arendt was autonoom, ontheemd en niet zomaar in een hokje te vangen. Hoewel velen haar als modern en feministisch zouden willen labelen, noemde ze zichzelf 'alt-modisch'.

De tafel

De kern van Arendt's filosofie is dat de wereld wordt gevormd in de gedachtenuitwisseling tussen mensen. Niks heeft betekenis van zichzelf. Het is in de vrije uitwisseling van ideeën waar betekenis aan gebeurtenissen wordt gegeven. Arendt gebruikte de metafoor van de tafel; de agora waar alles aan gezegd kan en moet worden en alle stemmen ruimte zullen moeten krijgen. Politiek moet dan ook altijd aan openbare tafels gemaakt worden en nooit in besloten crisisberaden en geheime commissies.

Eichmann

Arendt is bekend en verguisd geraakt in haar getuigenissen rondom het Eichmann proces. Ze stelde dat oorlogsmisdadiger Eichmann niet zo'n wreed monster was, maar een suffe ambtenaar die gewoon deed wat hem opgedragen werd toen hij de Jodentransporten naar de vernietigingskampen regelde.

Arbeiten, Werken, Handelen

Arendt maakte onderscheid tussen 'Arbeiten': alle taken die gericht zijn op het overleven van het menselijk lichaam; eten, schoonmaken, gezond blijven. 'Werken' gaat over het ambachtelijke in de mens; produceren; dingen maken zoals gebruiksvoorwerpen of kunst. Het bij uitstek wezenlijke van de mens is het 'Handelen'; het met elkaar overleggen en spreken over het goede en over de relationele consequenties die je keuzes hebben.

Hoed u voor onverschilligheid

In 'De banaliteit van het kwaad' betoogde Arendt dat het mis gaat met de mensheid, zodra mensen stoppen met 'Handelen' door totalitaire macht, door angst of omdat ze snelle oplossingen voor maatschappelijke problemen willen bereiken. Onverschilligheid is daarbij een groter gevaar dan gewelddadigheid.

Trompetten schallen

Laten wij vanavond niet alleen de trompetten schallen om te herdenken, maar ze beschouwen als wake-up signaal om te blijven 'Handelen' nu het 'Arbeiten' ons zo stevig in de greep heeft. Laten we tafels blijven bouwen waaraan de wereld wordt gevormd door er samen betekenis aan te geven.

0
Ondernemers moeten stoppen met corona-deugende gra...
Dresscode Corona Times - column dft 27 april

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

In beeld

Kleefstof 14 november Burgers’ Bush

Preview Boek In voor- en tegenspoed

In voor en tegenspoed inbeeld

Deep Democracy training inclusief overnachting

rootskamer website 570

Danielle Braun - Da's Gek

Danielle Braun - Hé... Harry

Dé facilitatieleergang van Nederland - leergang Antropologische Teambegeleiding

iStock 108226164 def

Nieuwste Blog

Roze Olifant: als kind van gescheiden ouders ben je dat levenslang. We snappen dat het niet leuk is voor kinderen als hun ouders uit elkaar gaan.

/**/