Geef je op voor de e-zine

Cultuuronderzoek

Om een organisatiecultuur te leren kennen duiken we zoveel mogelijk in de leefwereld van de organisatie. Bij een cultuuronderzoek gaan wij eerst observeren, voelen, beleven en interviewen. We zoeken het verhaal van binnenuit. Daarna zoeken we naar de patronen, waarbij we verklaren, analyseren en beoordelen of de gevonden culturele patronen passen bij de huidige wensen, doelen en ambities van een organisatie.

Afhankelijk van de vraag en grootte van de organisatie bepalen we hoeveel dagen we nodig hebben. Na het vinden van de relevante verhalen en patronen, kan gekeken worden of verandering nodig is, en zo ja hoe dit aan te pakken.

Een cultuuronderzoek geeft inzicht in de krachten die het huidige (oude) gedrag stimuleren: de onbewuste drijfveren, gewoonten, ongeschreven regels, routines en gedragspatronen. Het legt de dilemma's in de organisatie bloot en biedt zodoende aanknopingspunten om de aanwezige dilemma's beter te managen en het gewenste gedrag te formuleren en implementeren.

Onze cultuurdiagnose aanpak is intens en daarmee ook duurder dan een vragenlijst. Deze diepte investering verdient zich terug in de interventiefase: verandering begint zodra wij binnenkomen. Omdat we de goede vragen stellen komen mensen al vanaf dag 1 in beweging.

Elk onderzoek is maatwerk, maar globaal zien trajecten er zo uit:

  1. Why? Wij verzorgen een aftrap met een masterclass over organisatiecultuur en wat we komen doen. Hierbij wordt door de leiders de 'narrative of change', de 'why' van het onderzoek verteld. Hier helpen wij de leiders bij.
  2. Cultuurfoto. Het veldwerk; gedurende enkele dagen (of langer; afhankelijk van de vraag en de hoeveelheid locaties) zijn wij op de werkplek. We doen mee, observeren, praten, houden diepte-interviews. Van deze informatie maken we een 'cultuurfoto' van het huidige cultuurpatroon. In beeld en verhalen.  
  3. En nu? Het kampvuur gesprek. Wij koppelen de cultuurfoto terug in een beeldende presentatie, gevolgd door een kampvuurgesprek als opmaat voor verandering.
  4. Op reis. Een reisplan maken voor de gewenste cultuurverandering. 

Lees meer over over onze antropologische veranderaanpak of ga met ons in gesprek over onderzoek bij jou op de werkvloer.

malinowski1

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • 28 juni - masterclass Cultuuronderzoek voor Auditors – Danielle Braun

    Info en aanmelden 

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Data en inschrijven.

  • Training Talk! Faciliteren van kampvuurgesprekken

    Door ons ontwikkelde dialoogvorm, geinspireerd op dialoogvormen van over de hele wereld. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang. Data en inschrijven.

In beeld

Winnaar Managementboek van het jaar 2016!

Managementboek van het jaar