Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

Columnist De Financiële Telegraaf - wekelijks op maandagochtend

Over apenrotsen, draken van bazen, kantoortuinliefdes, loopbaanmonsters, paperclips stelen en al het andere wat ons bezighoudt in loopbanen en kantoortuinen.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

2 minuten leestijd (473 woorden)

Stampen of lernen? Devaluatie van het Academisch onderwijs. - column DFT 11 mei 2020

student-3500990_1920-def

Studeren

Mijn zoon studeert politicologie. Hij vindt de studie-inhoud geweldig en speurt uren op allerlei politieke sites, universiteitsbibliotheken over de hele wereld en nieuwsarchieven. De studievorm vindt hij echter verschrikkelijk.

Studievoortgang

Zijn week is volgestouwd met verplichte werkgroepjes, reflectieopdrachten, spiegelbetogen. Die hebben niet als uitgangspunt dat het fijn is om met elkaar te debatteren, leren en beschouwen, zoals politicologen in spe dat zouden moeten doen, maar zijn erop gericht om te monitoren of je de toeëigening van de lesstof wel een beetje gelijkmatig over de maand verdeelt. 'Want het is niet de bedoeling dat je op de laatste dag van de maand tot diep in de nacht alle stof in een keer moet leren'. Aldus de studieadviseur die overigens geheel van goede wil is. De grootste irritatie is er, als er een vak studievaardigheden wordt aangeboden en er staat in de studiegids dat je leert om jouw eigen stijl van schrijven en betogen op te bouwen en je vervolgens een stappenplan krijgt met voorgetekende formats wat je precies per dag moet doen en laten om je studiepunten te halen.

Academisch onderwijs

Gestructureerd studeren is een aanname die de laatste jaren in het universitair onderwijs is geslopen en die mij te ondoordacht als nieuwe mores voor zoete koek wordt aangenomen. Hoezo is het beter om je lesstof gelijkelijk over de maand te verdelen? Hoezo is het belangrijk om na elk betoog dat je inlevert te reflecteren op je eigen studiehouding? Hoezo word je een betere academicus in een interactieve werkgroep, dan in totale flow met je neus in een Chinees boek in een oude bibliotheek?

Stampen of lernen

In corona online tijd wordt dit fenomeen versterkt. Er is angst voor leerachterstand. Niet alleen universitair, ook op de basisscholen zie ik dit gebeuren. Met de beste bedoelingen is er de kramp dat 'niemand mag kwijtraken of achterlopen'. Dus wordt er een militair precieze trom geslagen waarin iedere leerling en student geacht wordt in hetzelfde ritme mee te lopen. Montessori inzichten als: 'een kind leert iets nieuws als hij of zij daar aan toe is', lijken opeens van geen enkel belang meer. Het 'lernen', in total flow en intrinsiek gemotiveerd willen begrijpen, doorgronden, bediscussiëren maakt plaats voor 'trechter erin en stampen'.

Nerd toegankelijk

Het is een nobel streven dat onderwijs voor iedereen toegankelijk moet zijn en minder elitair moet worden. Het is een nobel streven dat studenten uit een gezin waarin leren niet vanzelfsprekend is, worden geholpen. Het is een nobel streven dat achterblijvertjes op de lagere school worden bijgebezemd. Maar wees waakzaam op down playing, nivellering en ver-HBO-sering van het academisch onderwijs. Anders hebben wij straks geen denkers en nerds meer in onze samenleving, maar alleen mensen die heel goed in staat zijn om bevelen en opdrachten uit te voeren. In het streven naar gelijke kansen in het onderwijs, dreigen wij onze nerds te verliezen.

0
Rituelen als reddingsboei - interview in Telegraaf...
De suïcidaliteit van de cultuur sector: gratis voo...
Comment for this post has been locked by admin.
 

Reacties

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://academievoororganisatiecultuur.nl/

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • 14 september 2021, Veranderen met impact, Burgers’ Zoo (Arnhem) & online

    Voor meer informatie en aanmelden

  • 23 september 2021, Sterk door Werk, live en online

    Meer informatie en aanmelden

  • 24 september 2021 De medewerker centraal: ‘Zorgen voor zorg’, België

    Meer informatie en aanmelden

  • 16 november 2021 event Patronen - We gaan diep Burgers’ Zoo (Arnhem)

    Meer informatie en aanmelden

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

  • Column DFT

    ondertussen

  • Rituelen als reddingsboei

    Rituelen als reddingsboei

In beeld

Danielle Braun over haar nieuwe boek Patronen

Dubbel date over haar boek Patronen met Inge Diepman

Columnist en antropoloog Mening of neutraal Podcast met Danielle Braun en Ruben Klerkx1

Patronen - We Gaan Diep

Event 16 november

iStock 1215697335 570

Aandacht is het nieuwe goud

Een film van Danielle Braun

Nieuwe podcast met Tjip de Jong

Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe?

Nieuwste Blog

Offertijd Het was grote heksenjacht offertijd de afgelopen week. Het CDA heeft een magiër op de heksenstapel gegooid. Een dappere televisiepresentator van Op1 verdwijnt van de buis omdat ze niet 'urgent genoeg' is. Een journalist wordt uit het luchtr...