Linked In fatsoen - Column DFT 9 nov 2020
Linked In hufterigheid
Toegegeven. Het is een mineure gepriviligeerde eerste wereldergernis in turbulente tijden van crisis. Wellicht daarom juist erg bevredigend en afleidend om me erover op te winden. Linked In hufterigheid. Berichten en verzoeken waarvan je denkt... Huh... ben ik nou gek? Om dan vervolgens toch te veel tijd te besteden aan een nette reactie, omdat ik vind dat elke vraag de moeite waard is om te beantwoorden (ja over het waarom daarvan, zou ik best eens tien sessies op een Freud divan willen liggen).
Wederkerigheid
Elke antropoloog bestudeert in het eerste studiejaar uit en te na de term 'reciprociteit' ofwel 'wederkerigheid'. Dat je om beurten geeft en ontvangt in een relatie. Die antropologenles gaat gepaard met intens lange verhalen over de Kula ring op de Trobriand eilanden, ver in de Grote Oceaan bij Papoea. De Trobrianders hadden een fraai gebruik. Ze gaven een schat door, gevuld met kostbare schelpen en sieraden. De schat ging van eilandje tot eilandje; de Kula ring. Als je de schat had, dan had je eiland voorspoed. Je zou denken: dan houd je die toch lekker zelf en geef je de schat niet door? Maar zo werkt dat niet. Het is beleefd om op tijd te geven en te ontvangen bij de Trobrianders. In het kielzog van de Kula schat werd eten uitgewisseld en werden huwelijken gesloten. De Kula ring was een soort test: hufterig doen met de schat, dan ook geen lekkere kiwi's voor jouw eiland. Op Linked In slaat er per dag wel iemand toe in mijn netwerk, zonder een Kula ringetje te hebben gedaan. Bijzondere verzoeken bereiken mij: 'Ik ben coach geworden, wil je mijn gratis sessie aanprijzen?' 'Ik heb een boek geschreven, het is naar je onderweg, wil je een positieve recensie schrijven?' 'Jij hebt van dat mooie beeldmateriaal, wil je voor mij wat opzoeken en toesturen?' 'Ik ga een bedrijf starten, wil je mijn ondernemingsplan schrijven?'. Huh... Mond vol tanden. De irritatie is het gevolg van het ontbreken van elke relatie. Het zijn mensen die ik niet ken, ook niet via via. Dit soort verzoeken kunnen overigens soms wel, als er een schatkistje al een paar keer heen en weer is gegaan. Als we een beetje aan elkaar gesnuffeld, geroken, zakelijk geflirt, gegiecheld hebben en wat nootjes heen en weer hebben gegooid. Anders is het rauw en te veel in your face.
Ranking
Ook ergerlijk zijn mensen die ranking niet snappen. Dit gaat waarschijnlijk wat arrogant klinken. Maar met enige bekendheid als antropoloog in de media en columnist, is het een feit. Ik krijg tien verzoeken per week om koffie te drinken. Op zich is die vraag natuurlijk helemaal oké. Ik heb het ook gedaan ooit. Die verzoeken beantwoord ik allemaal en leg uit dat ik daar geen tijd voor heb. Soms is een verzoek wél heel passend, zijn er al een tijdje nootjes naar elkaar gegooid en dan... ja heel graag! Studenten antropologie en VWO-5 scholieren die een werkstuk over 'menstratierituelen in West-Nepal' willen maken; altijd welkom. Maar dikwijls getuigt de 'mededeling' van zo veel... rankingsblindheid. Niet snappen hoe apenrotsen werken. De Japanse buiging nooit hebben bestudeerd. 'Ik nodig je uit voor koffie, want ik denk dat wij veel van elkaar kunnen leren, wanneer kan je'. Mmm... ik had niet echt een leerbehoefte geloof ik. Of: 'ik doe aan internetprofilering en kan je leren veel meer op te vallen, ik bel je deze week'. Euhh... jij kent mij wel en ik ken jou niet, wat is er mis met mijn profilering? Ook fijn: 'op basis van jouw laatste post denk ik dat wij hele goeie zakenpartners zouden kunnen worden'. Tsja.. ik ben echt zó niet op zoek naar een zakenpartner, solo met geweldige associates bevalt meer dan uitstekend. Hilarisch: 'ik bied je aan om op jouw congres gratis een sessie chakra meditatie met horizontale - en verticale asverbindingen te geven'. Brengt me direct uit balans.
Nieuw fatsoen
Ons internet bestaat nog maar zo'n 25 jaar. Rechtsgang en sociale mores op het medium zijn nog in het peuterstadium. Tijd voor wat goede gesprekken over de do's en dont's. Die Kula ring van stal halen en wat Japanse buigingen leren maken.