Laten we de bikkels helpen in plaats van ze een corona labeltje te geven - Column DFT 8 februari
Corona labeltje
Corona-diploma. Corona-examens. Corona-achterstand. Corona-citotoets. Je zal maar een corona- leerling zijn. Dan heb je nu een levenslang corona labeltje. Taal doet er toe. Het leven was al niet zo tof als kind of jongere het afgelopen jaar, maar als je nu over jezelf in de krant leest komt daar nog een pakket stickertjes overheen. Je bent een corona loser, corona smokkelaar of corona zielig.
Stickeren
Het was al een nationale hobby, het labelen van kinderen van ADHD tot hoogbegaafd en van autistisch tot hooggevoelig. Minstens tweederde van een gemiddelde klas, kan zo een voetbalplaatjesboek vol stickeren. En nu hebben we daar dus ‘de coronageneratie’ bij bedacht.
Support
Natuurlijk is het hemeltergend en hartverscheurend. De eenzaamheid onder jongeren. De thuisdruk van kleintjes en hun ouders door thuisonderwijs. Isolatie. Onveiligheid in sommig gezinnen. Het gebrek aan musea, sport, schoolreisjes, dampende collegezalen. En is het een heel goed idee om nú vast de jeugd GGZ op te tuigen, zodat we straks niet slakkentraag zijn, net als bij de mondkapjesinkoop en vaccinaties. Moeten we wellicht beter nadenken over de ethische keuze, om nu in de vaccinatieronde het begin van het leven te beschermen in plaats van het einde ervan. Maar mijn dochter van zeventien heeft meer last van het labeltje coronadiploma, dan van de lock down zelf. En de zoon van een vriendin is ongerust omdat hij heeft gehoord dat 'Arie Slob zegt dat kinderen misschien gewoon een jaartje moeten blijven zitten'. Met wie vergelijken we onze kinderen nu eigenlijk als we het over 'achterstand' hebben? Ten opzichte van wie en wat dan? Elk kind op de wereld heeft nu toch onderwijsuitdagingen? Zullen we de ratrace bewaren voor grote mensen dingen als het binnenhengelen van vaccins en niet op de jonge generatie botvieren?
Kamerolifantje
Zullen we ze collectief de hemel inprijzen? De kids die flexibel zijn gebleken om toch mondjesmaat vrienden te blijven zien. Die creatief, sociaal, collectief ingesteld, hulpvaardig, veerkrachtig en anti- fragiel blijken te zijn. Die soms echt een dag knakken en dan toch weer doorgaan. De pubers die zitten te zweten achter hun computerscherm om een beetje kennis op te doen. De kleuters die huilen omdat ze de plaatjes in het voorleesboek van de juf online niet goed kunnen zien. De tienjarigen die online ballet- en dwarsfluitles volgen en als kamerolifantjes aan het aanrecht hun turnoefeningen staan te doen.
Laat ze stralen
Laten we ze supporten. Laten we ze examineren op een manier die recht doet aan de context. Hun diploma’s in een gouden lijstje aan de muur hangen. Ze overstelpen met examencadeautjes, ook als ze geen feestje mogen geven. En even met heel Nederland straks in de examenperiode applaudiseren voor de grootste bikkels die er zijn. Laten we onze allerkleinsten groot houden en niet kleineren. Til ze op. Hijs ze op het podium. Laat ze weer stralen.