Geef je op voor de E-zine

en ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Aanmelden

Columnist De Financiële Telegraaf - wekelijks op maandagochtend

Over apenrotsen, draken van bazen, kantoortuinliefdes, loopbaanmonsters, paperclips stelen en al het andere wat ons bezighoudt in loopbanen en kantoortuinen.

header antropoloogdesvaderlands danielle braun

3 minuten leestijd (522 woorden)

HET begon op Rigatoni dag - column DFT 31 mei

Rigatoni-met-tomatensaus-en-gegrilde-aubergine-1

Rigatoni dag

Misschien is het je ontgaan (ben je een boomer), of heb je met verve meegedaan (ben je jong). Op 24 mei was het Rigatoni dag. Wát? Rigatoni dag. Rigatoni is Italiaanse pasta. Lijkt op Penne, maar dan iets groter en met gleufjes. Als je denkt dat het een marketingstunt is van een pastagigant, forget it. Tik Tok influencer Jimmy Rules startte Rigatonidag op 14 januari 2020. Hij riep de wereld op, om op 24 mei 2021 een 'bowl of Rigatoni te eten'. Yep, het moet in een bowl.

Viraal

Rigatoni dag is volledig viraal gegaan. Dagelijke updates met de hashtag #eatabowlofrigatonipastaonmay242021 verschenen als miertjes op Tik Tok en andere social media platforms. Mensen vroegen wat er zou gebeuren op 24 mei 2021. He-le-maal-niks. Je maakt lekkere Rigatoni, je stopt het in een kom, maakt een mooie foto, post die en eet het op. That's all. 'Stom', denk je wellicht. Maar 76 miljoen mensen vonden dat niet. 76 miljoen mensen deden mee aan Rigatoni dag. Zo ook ik.

Waarom gaat iets viraal

Het is fascinerend waarom de ene oproep viraal gaat en de andere niet. Wat willen we het graag snappen. Want als je de code kraakt, heb je goud in handen. Ik denk als antropoloog mee met een politieteam over 'online ondermijning'. Hoe voorspel je of een oproep tot demonstratie, een illegaal feest, een ondermijnende oproep, een Q-anon achtige beweging, bedreiging wel of niet viraal gaat? Marketing technisch wetenswaardig waarom het ene produkt een gimmick wordt, en het andere niet. En wat te denken van klimaatmarsen, gewapende strijd, een hulpactie? Viraliteit is het wapen en de hoop van de toekomst. Hoe het uitpakt en of we moeten juichen of sidderen, hangt af van wie er aan de knoppen draait.

Leren van wat we al weten

We weten nog niet zo heel erg veel over het geheim van viraliteit, maar uit wetenschappelijke kennis kunnen we wel veel gegrond giswerk doen. Zo deed ik zelf onderzoek naar de aantrekkelijkheid van sektarische bewegingen. We weten dat grote persoonlijke aandacht aantrekt. We weten ook hoe je viraliteit kunt stoppen. Als je het 'bemoedert'. Zo ging het knutselwerkje met elastiekjes, 'looming' volledig viraal, totdat juffen en pedagogen gingen zeggen dat het goed was voor de fijne motoriek van kinderen. Accuut legde alle 10-jarigen hun loomwerkjes aan de kant. Rigatoni dag is waarschijnlijk viraal gegaan door de absurdistische humor. Die vinden Tik Tok jongeren leuk. Dat in onze taakgerichte wereld je iets doet, dat totaal geen enkel nut heeft. Met heel veel mensen tegelijk. Slechts omdat het kan. Tik Tok kent een beetje queer absurdistische fuck-it humor.

Het begon op Rigatoni dag

76 Miljoen Rigatoni eters op 24 mei 2021. Over tien jaar kijken we terug. En is er een enorme beweging gestart. Huiveringwekkend of wereldreddend. Hebben we buitenaardse wezens verwelkomd, zijn we ontbossing tegengegaan, of hebben we de mensheid half uitgeroeid. Dan kijken we terug en zeggen we: het begon op 24 mei 2021. Want ik denk dat Rigatoni dag een test is. Het oefenen van de mensheid in de vaardigheid om een beweging heel snel op gang te krijgen. HET begon op Rigatoni dag.

0
Freelancers missen netwerken: ‘maar dan niet awkwa...
Thuiswerken… gaan we ermee door? Intervieuw in El...
Comment for this post has been locked by admin.
 

Reacties

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://academievoororganisatiecultuur.nl/

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • 14 september 2021, Veranderen met impact, Burgers’ Zoo (Arnhem) & online

    Voor meer informatie en aanmelden

  • 16 november 2021 event Patronen - We gaan diep Burgers’ Zoo (Arnhem)

    Meer informatie en aanmelden

  • Leergang Antropologische Teambegeleiding - Dé facilitatieleergang met dialoogvormen uit de hele wereld

    Data en inschrijven

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Werken met de onderstroom van organisaties. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Stap in de spotlights. Data en inschrijven.

  • Training Kampvuurgesprekken

    Besluiten zonder verliezers. Krachtig besluitvormingsmodel voor leiders en facilitators. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang voor leiders en veranderaars. Data en inschrijven.

  • Column DFT

    ondertussen

  • Rituelen als reddingsboei

    Rituelen als reddingsboei

In beeld

Danielle Braun over haar nieuwe boek Patronen

Dubbel date over haar boek Patronen met Inge Diepman

Columnist en antropoloog Mening of neutraal Podcast met Danielle Braun en Ruben Klerkx1

Patronen - We Gaan Diep

Event 16 november

iStock 1215697335 570

Aandacht is het nieuwe goud

Een film van Danielle Braun

Nieuwe podcast met Tjip de Jong

Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe?

Nieuwste Blog

Offertijd Het was grote heksenjacht offertijd de afgelopen week. Het CDA heeft een magiër op de heksenstapel gegooid. Een dappere televisiepresentator van Op1 verdwijnt van de buis omdat ze niet 'urgent genoeg' is. Een journalist wordt uit het luchtr...