HET begon op Rigatoni dag - column DFT 31 mei
Rigatoni dag
Misschien is het je ontgaan (ben je een boomer), of heb je met verve meegedaan (ben je jong). Op 24 mei was het Rigatoni dag. Wát? Rigatoni dag. Rigatoni is Italiaanse pasta. Lijkt op Penne, maar dan iets groter en met gleufjes. Als je denkt dat het een marketingstunt is van een pastagigant, forget it. Tik Tok influencer Jimmy Rules startte Rigatonidag op 14 januari 2020. Hij riep de wereld op, om op 24 mei 2021 een 'bowl of Rigatoni te eten'. Yep, het moet in een bowl.
Viraal
Rigatoni dag is volledig viraal gegaan. Dagelijke updates met de hashtag #eatabowlofrigatonipastaonmay242021 verschenen als miertjes op Tik Tok en andere social media platforms. Mensen vroegen wat er zou gebeuren op 24 mei 2021. He-le-maal-niks. Je maakt lekkere Rigatoni, je stopt het in een kom, maakt een mooie foto, post die en eet het op. That's all. 'Stom', denk je wellicht. Maar 76 miljoen mensen vonden dat niet. 76 miljoen mensen deden mee aan Rigatoni dag. Zo ook ik.
Waarom gaat iets viraal
Het is fascinerend waarom de ene oproep viraal gaat en de andere niet. Wat willen we het graag snappen. Want als je de code kraakt, heb je goud in handen. Ik denk als antropoloog mee met een politieteam over 'online ondermijning'. Hoe voorspel je of een oproep tot demonstratie, een illegaal feest, een ondermijnende oproep, een Q-anon achtige beweging, bedreiging wel of niet viraal gaat? Marketing technisch wetenswaardig waarom het ene produkt een gimmick wordt, en het andere niet. En wat te denken van klimaatmarsen, gewapende strijd, een hulpactie? Viraliteit is het wapen en de hoop van de toekomst. Hoe het uitpakt en of we moeten juichen of sidderen, hangt af van wie er aan de knoppen draait.
Leren van wat we al weten
We weten nog niet zo heel erg veel over het geheim van viraliteit, maar uit wetenschappelijke kennis kunnen we wel veel gegrond giswerk doen. Zo deed ik zelf onderzoek naar de aantrekkelijkheid van sektarische bewegingen. We weten dat grote persoonlijke aandacht aantrekt. We weten ook hoe je viraliteit kunt stoppen. Als je het 'bemoedert'. Zo ging het knutselwerkje met elastiekjes, 'looming' volledig viraal, totdat juffen en pedagogen gingen zeggen dat het goed was voor de fijne motoriek van kinderen. Accuut legde alle 10-jarigen hun loomwerkjes aan de kant. Rigatoni dag is waarschijnlijk viraal gegaan door de absurdistische humor. Die vinden Tik Tok jongeren leuk. Dat in onze taakgerichte wereld je iets doet, dat totaal geen enkel nut heeft. Met heel veel mensen tegelijk. Slechts omdat het kan. Tik Tok kent een beetje queer absurdistische fuck-it humor.
Het begon op Rigatoni dag
76 Miljoen Rigatoni eters op 24 mei 2021. Over tien jaar kijken we terug. En is er een enorme beweging gestart. Huiveringwekkend of wereldreddend. Hebben we buitenaardse wezens verwelkomd, zijn we ontbossing tegengegaan, of hebben we de mensheid half uitgeroeid. Dan kijken we terug en zeggen we: het begon op 24 mei 2021. Want ik denk dat Rigatoni dag een test is. Het oefenen van de mensheid in de vaardigheid om een beweging heel snel op gang te krijgen. HET begon op Rigatoni dag.