Conceptstore - column DFT 22 juni 2020
Terugkeer shock
Vandaag winkelde ik in de Amsterdamse Pijp. Het virus' leek abstract tussen drukke terrasjes en volle winkels. Ik moest mijzelf af en toe knijpen, om te beseffen dat het nog sluipend rondwaart. Ik voelde me als bij terugkomst na een lange reis. Als de zogenaamde 'reverse culture shock' toeslaat en je je eigen wereld door nieuwe ogen aanschouwt.
Het concept van de concept store
Concept store. De term zou je kunnen laten geloven dat je dan steeds in een ander, uniek concept stapt. Zoals in de Efteling. Maar dat is dus niet zo. Concept stores bieden allemaal, als door een Goddelijke hand geleid, hetzélde concept aan. Je komt binnen langs de messing hoek. Alleraardigste sieradenbakjes. Muurhaakjes in de vorm van een pauw. Aapjeskandelaars. Daarna volgt de botanica. Droogbloemetjes in medicijnflesjes. Wekpotjes met cactus. Kastpapier van kruiden, vlinders of veldbloemen. Notitieboekjes voor goede voornemens na je meditatiecursus. Als je over de houten vloer door de deuren-en-suite loopt - alle concept stores hebben houten vloeren en deuren-en-suite-, dan sta je voor een kledingrek met de zachtste truitjes ooit, Ibiza jurken en blousjes met een subtiel gouddraadje. Ze hangen op koperen kleerhangers. In elke conceptstore hangt alles op koperen kleerhangers. Je kunt passen in een paskamer die geen kamer is, maar een rond gordijn om een gordijnstang. In de hoek staat een houten kruk uit de vintage winkel. In elk pasgordijn, in elke concept store staat altijd een houten kruk. Ergens hangt een zwartstalen rekje met kettingen en ringetjes met kleine steentjes, veertjes en hartjes. Lampjes en vegan handtassen liggen nonchalant verspreid. Je verlaat de winkel langs aardewerk met golvend handgemaakt randje in offgreen of oldblue.
Profiel
Profilering in optima forma. Dat profileren gaat langs lijnen van sociale klasse, opleiding, woonplek, werktype. In concept stores komen kenniswerkers, vrouw of gay best friend, die als ZZPer part time werken vanuit de Bagels & Beans. Hoogopgeleid, bakfiets, kid met zelfde Ibizajurk. Dieet van quinoaburgers en broccolishakes. Concept stores profileren niet etnisch of op ras. Klanten zijn zwart en wit. Turks, Spaans, Goois, Iranees, Amsterdam-Zuid. Wenkbrauwen goed geëpileerd en teennagels gelakt in Ibizaslippers.
Eierdopjes
Ik heb het ultieme concept store profiel. Mijn wezen is gebundeld tussen de en-suite-deuren. Ik bén het concept. Voor het eerst voelde het concept van de concept store bezoedeld en saai. Ik werd me bewust van mijn concept. Al vanaf mijn conceptie ben ik vanuit sociale klasse en socialisatie op universiteit en in vriendenkring klaargestoomd voor de concept store. Mijn lijf past in maat 34-40 die er hangt. In mijn huis staat botanicakastpapier leuk bij bloementuin. Ik schrijf schuldgevoel over het stoppen met yoga van me af in een vlinder-notitieboekje. Ik ben totaal predestinated om klant van een conceptstore te zijn. Wat verdwaasd door zoveel zelfinzicht knijp ik mijzelf in de arm op een terrasje bij mijn soja-latte. In mijn tas twee schattige messing eierdopjes.