Nepal. De heilige tempel Pushipathinath. Aan de rivier, een uitloper van de Ganges, worden 24 uur per dag lichamen van overledenen verbrand. In het openbaar, de dood wordt hier minder weggestopt dan bij ons. Het lichaam wordt op een houtstapel neergelegd. De familie heeft zich verzameld. In de mond van de overledene wordt een in olie gedrenkt lont gestopt. De oudste zoon loopt rondjes langs het lichaam van zijn vader, terwijl hij mantra’s zingt. Dan steekt hij met een pluk stro het lont aan. Het is een rauw gezicht in onze ogen. Ook in de de houtstapel wordt het vuur ontstoken. De vier elementen, aarde, water, vuur en lucht zullen zorgen dat de ziel van de overledene zijn weg vindt naar een volgend leven, of naar de verlossing uit de cirkel van reïncarnatie.

Rituelen helpen ons om overgangen te maken. Van leven naar dood. Van ziek naar gezond. Van oud naar nieuw. Van kind naar volwassene. We hebben rituelen voor trouwen, afscheid nemen, conflict oplossen, schuld bekennen, overgangen maken, seizoenswisselingen, verbinden, verbroederen, geboren worden.

Rituelen hebben een functie. Het is een hulpmiddel wanneer reguliere cultuur en omgangsvormen te kort schieten. Rituelen regelen het buiten-gewone. Het boven-natuurlijke. Het exceptionele. Voor de dag dagelijkse praktijk zijn de ongeschreven regels genoeg. Maar als het moeilijk wordt hebben wij mensen iets unieks. Ritueel. Dat hebben dieren niet. Misschien onderscheidt ons dat wel van hen. Met rituelen zetten we ons brein en onze tribale groep op scherp: ‘nu even opletten, er gaat iets bijzonders gebeuren, je kunt niet meer doen wat je altijd al deed, want je gaat trouwen’. En dan doe je nog één keer het ritueel van vrijgezellenfeest om te vieren wat je straks niet meer doet. En dan verbind je je in de echt door ringen uit te wisselen, een glas kapot te trappen, onder een boog door te lopen.

Wie echte verandering wil realiseren in organisaties, maakt gebruik van rituelen. Als je dat niet doet, dan verwaarloos je het menselijke, tribale brein. Je kunt niet vanaf een papieren beleidsstuk veranderen. Verandere zonder magie is kansloos. Neem je geen goed afscheid van een leider? Dan zal je merken dat het voor de nieuwe bestuurder lijkt ‘of er nog iemand op de stoel zit’. Je moet geesten uitroken, anders krijg je er last van en vult iedereen nog ‘de oude urenstaatjes van Henk’ in. Als je wilt weten hoe je een fusie realiseert, kijk dan de kunst af van trouwrituelen overal op de wereld. Snappen hoe je afscheid neemt van een bestuurder? Vergeet niet de erfenis van projecten en activiteiten te verdelen zoals dat op de mega-begrafenissen in Sulawesi gebeurt. Sorry zeggen? Zo intens hoeft het niet, maar er gaat wijsheid verscholen in de Sepuku / Harakiri tradities in het oude Japan. Je kantoor heropenen na een grote verbouwing? Pak uit zoals het Rijksmuseum deed in dit filmpje.

Rituelen zijn vluchtheuveltjes bij verandering. Ze helpen ons kalm van A naar B en geven ordening als we in de culturele chaos van verandering verkeren. 

IMG 2127 kopie def

Rituelen hebben een eigen grammatica. Als je meer gebruik wilt maken van rituelen bij organisatieverandering is het handig om te snappen hoe rituelen zijn opgebouwd.