Geef je op voor de e-zine

Deep Democracy: inchecken maakt je present

Deep-Democracy-inchecken-maakt-je-present

Voordat piloten bij KLM Air France opstijgen checken ze in met elkaar. Hoe het met iedereen gaat en ze stellen elkaar een vraag over vliegveiligheid. In het oogziekenhuis Rotterdam geven artsen aan hoe ze er emotioneel bij zitten groen, oranje, rood. En ook daar stellen ze elkaar door middel van een set kaarten vragen over patiëntveiligheid. Inchecken verbindt, maakt je scherpt en zorgt voor aandachtigheid. Zodat iedereen present is.

Wij werken aan presentie door in al onze leergangen en trainingen het belang van een goede check-in steeds opnieuw in te trainen en te benadrukken. Als we met een directieteam aan de slag gaan of als we zelf met ons eigen team ‘vergaderen’, doen we dat nooit zonder in te checken.

Een check-in is een ronde waarbij iedereen antwoord geeft op een open vraag, die relevant is voor de context. Een vraag kan zijn: hoe zit je er bij vandaag? Maar ook meer zakelijk: hoe denk je over de begroting?

Afhankelijk van de aard en lengte van de bijeenkomst varieert de duur van een check-in van vijf minuten tot een halve dag. Een check-in is eenvoudig te doen en zorgt dat iedereen er echt is. Geren en gevlieg van thuis of werk worden even geparkeerd. Je focust op elkaar en op het onderwerp waar de bijeenkomst over gaat. Daarmee schept de check-in een onmisbare bedding voor de rest van de bijeenkomst, waarin alles makkelijker gezegd kan worden en je sneller ‘to the point’ kunt komen.

Uit de methode van Deep Democracy komen een aantal do’s die een check-in beter maken:

  1. Popcorn-stijl: we gaan niet het rijtje af, maar wie iets wil zeggen neemt het woord. De uitnodiging is: ‘Pop when you’re hot, don’t wait too long or you’ll burn’.
  2. Sharing & dumping: we reageren niet op elkaar.
  3. De facilitator of voorzitter begint. Daarmee kan hij/zij de wijze van inchecken modelleren: de duur, de mate van intimiteit die wordt gedeeld, etc.
  4. Ieder neemt de tijd die hij/zij denkt nodig te hebben, ‘wetende dat de bijeenkomst een bepaalde tijdsduur heeft’.
  5. Als iedereen is ingecheckt vat de voorzitter samen. Zo weet je wat er leeft in de groep en zal iedereen zich gehoord voelen. Betrokkenheid en presentie zijn het gevolg.

0
Cirkels van relaties – hebben jullie dezelfde verw...
Verscheidenheid binnen één corporate verhaal

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • 28 januari 2019 NSOPH Midwinterdag Leiden of lijden

    Meer informatie en inschrijven

  • Vanaf 1 april 2019 Collegereeks Nieuw Leiderschap van Management Impact

    Met André Wierdsma, Danielle Braun, Hans van der Loo, Thom Verheggen, Annemieke Roobeek, Raymon Geurts.Meer informatie

  • 9 mei 2019 Het Grote Kwaliteitscongres, Burgers’ Zoo

    Samen sturen op kwaliteit, meer informatie

  • 3 oktober 2019 IIA Masterclass cultuur

    Meer informatie en inschrijven

  • 13 november 2019 Corporate Culture Event, Burgers’ Zoo

    Nadere info volgt

  • Training Building Tribes

    Lees alles over de nieuwe training Building Tribes

  • Trainingen Deep Democracy

    Inclusieve dialoog en besluitvorming. Ruimte voor de wijsheid van de minderheid. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Data en inschrijven.

  • Training Talk! Faciliteren van kampvuurgesprekken

    Door ons ontwikkelde dialoogvorm, geinspireerd op dialoogvormen van over de hele wereld. Data en inschrijven.

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang. Data en inschrijven.

  • Ondertussen

    ondertussen

In beeld

Building Tribes - reisgids door organisaties. Nieuw boek, lezing, training

building tribes boek

Winnaar Managementboek van het jaar 2016!

Managementboek van het jaar

Nieuwste Blog

Reis mee. Naar het land van sari’s, riksja’s, economische groei, koeien op straat, elke dag een feest en veelkleurigheid India. We zijn te gast bij een Amerikaanse expatfamilie, die al jaren woont en werkt in India.Ons gastgezin is goed ingeburgerd. ...