Groot Groter Grootst
Leandro Herrero, psychiater, topconsultant en ontwerper van de veranderaanpak ‘Viral Change’ was in September te gast bij de Academie voor Organisatiecultuur. Genoten van zijn inspirerende en recht voor zijn raap aanpak en quotes. Zijn aanpak: scale it up.
Wil je impact... denk dan groot groter grootst. Want het is geweldig als je door middel van een goed gesprek, coaching of een proceswijziging een individu of klein team inspireert. Maar... daarmee breng je nog geen cultuurverandering teweeg. Daarvoor is het nodig dat je opschaalt. Hoe je dat doet... opschalen... daarover gaat deze e-zine.
Stel bij elke interventie de ‘can I scale it up’ vraag Kan je wat je in het klein doet misschien ook in het groot doen? Dus als je een teaminterventie pleegt en een zeer tevreden team achter laat, niet afronden, maar met je opdrachtgever om tafel gaan zitten en je afvragen: ‘can we scale this up’, de hele organisatie in. Hoe krijgen we het gedrag van dit topteam verspreid.
Dat proces van opschalen gaat niet zo maar. Dat moet je organiseren. Zorgvuldig designen. Drumbeat sessies organiseren. Continue de tam-tam slaan.
Act local. Think big. Spread. Infect. Share. Have impact.
Durf je groot groter grootst te gaan met wat jij belangrijk vindt? En hoe dan?
Denk viraal
Als je wilt over gaan tot daadwerkelijk ander gedrag en overtuigingen in organisaties, is het zaak om te zorgen dat het nieuwe gewenste gedrag en mind set zo snel mogelijk verspreid wordt. Denk daarbij in het frame van virale besmetting. Stel dat er nu een ernstig virus in je organisatie zou uitbreken. Wie zou je dan als eerste in quarantaine zetten? Die mensen noemen we highly-connected of hoog-verwante mensen. Het zijn niet perse je meest slimme, meest gepassioneerde, meest bevlogen-voor-nieuwe-koers mensen. Het zijn simpelweg de mensen die het meeste contact hebben met veel andere mensen. Dat zijn je potentiële beinvloeders. Omdat ze zulke grote netwerken hebben. Investeer niet in de isolates... ga voor besmettelijkheid. De highly-connected people... ga je enthousiast maken.
Tam-tam room
Transitie en transformatie komen niet vanzelf tot stand. Dat netwerk van highly connected people moet wel geregisseerd worden. Dat doen wij vanuit een tam-tam room. Waarmee we drumbeatsessies organiseren. Je kunt het ook engine room of design room noemen. Een kleine, zeer betrokken groep van leiders, staf en eventueel externe ondersteuners zet het ritme van verandering aan. Coördineert de heartbeat van de verandering. Organiseert drumsessies. Steekt keer op keer de vonk aan als het tough is.
Durf onderscheid te maken
Gek eigenlijk. Bij politieke campagnevoering snappen we heel goed dat je je verkiezingsboodschap aanpast aan je doelgroep. Ouderen trek je met een ander deel van je verkiezingscampagne dan jongeren. Mannen met iets anders dan vrouwen. Hoog opgeleiden anders dan laag opgeleiden. Bijzonder dat we in organisaties vaak denken weg te komen met 1 strategische koers, 1 missie statement, 1 set van kernwaarden op de koffiemok. Durf onderscheid te maken. Klantvriendelijkheid als gewenst gedrag ziet er op de afdeling personeelszaken nu eenmaal anders uit dan op de afdeling schoonmaak of op de afdeling productontwerp.
Maak cultuur smart
Pluis overtuigingen en kernwaarden uit tot moleculair niveau en koppel er zeer concreet gedrag aan. Stel vragen als: als je klantvriendelijk zou omschrijven; hoe ziet dat er dan uit in jouw gezin? En in jouw ouderlijk huis? Ken je iemand die dat heel goed doet? Welk gedrag hoort daar bij? Wat moet je dan niet meer doen? Wat heb je te leren.
Raak en energize
Raak mensen in hun hart. Zoek naar de eigen unieke emotie. Heb je hoog besmettelijke mensen gevonden, dan is het zaak hun hart te raken. Dat doe je door gave dialogen. Door verandering woest aantrekkelijk en verrukkelijk eenvoudig te maken. Door kampvuurgesprekken, mooie opleidingen, grote bijeenkomsten waar je met elkaar de vibe van verandering en erbij willen horen voelt stromen. Dan maak je ruimte voor emotie. Ook- of juist in een corporate setting.
Scale - It – Up!
Heb je enkele highly connected people geënthousiasmeerd? Durf te vragen! Vraag aan ze: wil jij deze week 6 andere mensen besmetten met deze manier van werken. Of 60. Of 600. 6000. Je bent niet geslaagd als een handje vol mensen het heel goed doen, gemotiveerd zijn voor het project of prachtige beleidsnotities schrijven. Het enige wat telt is: did we scale it up.
‘I just don’t care if people are committed or passionate by implementing cultural change. I just care if they have lots of connections. That’s how we spread new behaviour’.
Leandro Herrero, psychiater en consultant, ontwerper van Viral Change
‘If you’re going to have a story, have a BIG story or no story at all’.
Joseph Campbell