Geef je op voor de e-zine

Corporate Tribe – Archetypen

Corporate Tribe – Archetypen

Jitske Kramer en Danielle Braun zijn Corporate Antropoloog. Ze reizen via verre vreemde volkeren naar organisaties om de hoek. Omdat we als mens lang al weten hoe we moeten organiseren en veranderen, maar het soms even zijn vergeten. Op hun reizen door de corporate tribe komen ze verschillende soorten mensen in diverse tribale rollen tegen...

Hoewel het op het eerste gezicht niet veel uit lijkt te maken of mensen zichzelf medewerker of lid van een corporate tribe noemen, kan het grote impact op de samenwerking en resultaten hebben. Iedere medewerker heeft vanuit zijn of haar functie en plek inde organisatie namelijk een archetypische tribale rol te vervullen. Deze accepteren en bewust inzetten kan veel energie geven.

Hierbij een overzicht van de archetypen van de corporate tribe.

Jagers – Sales.

De mensen van Sales zijn de jagers van een organisatie. Zij halen de nieuwe klanten binnen, waarbij elke organisatie een eigen marketing territorium heeft met hordes potentiële klanten. De jagers gaan de strijd aan met de jagers van andere Corporate Tribes. Wanneer de taken voor Sales teveel routine worden, of de wapens bot en te saai, verliest de jacht aan kracht. Door hun tribale rol weer te activeren en de jagers-energie aan te wakkeren, zal het marktaandeel van de Tribe weer groeien.

Verzamelaars – De gemiddelde medewerker.

De medewerkers verzamelen met hun taken het eten. Wanneer zij zich niet bewust zijn van hun belangrijke rol, doen ze hun taken mechanisch. Medewerkers die zich bewust zijn van hun rol als verzamelaar, onderhouden goede relaties met hun collega’s en zorgen goed voor de klanten zodat de jagers een makkelijke prooi hebben.

Magiërs – Wetenschappers, specialisten, interimmers en consultants.

Wetenschappers, specialisten, interimmers en consultants hebben kennis en kunde die anderen in de organisatie niet hebben. Dit geeft hen magische macht. Zij kunnen door hun kennis en plek in de organisatie acties in gang zetten en veranderingen initiëren die voor anderen onmogelijk zijn. Magiërs die hun professionele kennis niet up-to-date houden en/of hun krachten niet inzien, brengen de organisatie waarvoor zij werken veel schade toe. Magiërs die zich wel van hun krachtige rol bewust zijn, kunnen zeer effectief werken en worden hier dan ook vaak geldelijk goed voor beloond. Zij zorgen voor de briljante nieuwe ideeën en innovatieve producten en veranderingen.

Chiefs – Managers en leiders.

Managers en leiders zijn de chief van de Corporate Tribe. Chiefs nemen in kleinere en grotere groepen beslissingen die de organisatie zal doen groeien of krimpen. Hun speeches kunnen de medewerkers inspireren en motiveren. Hun strategie bepaalt de focus van de Corporate Tribe. Ze dansen en zingen voor allerlei groepen en zijn altijd op zoek naar samenwerkingen en mogelijke overnames van andere Tribes.

De Chief – CEO.

De CEO is de Chief Executive Officer en is daarmee het opperhoofd. De CEO die zich bewust is van zijn of haar tribale rol, maakt volledig gebruik van zijn of haar Alpha status in de ranking van de groep. De chief lost conflicten op waar nodig, organiseert bijeenkomsten waar de leden van de Tribe elkaar kunnen ontmoeten en toont eerbied en respect voor alle tribale rollen in de organisatie. De Raad van Bestuur is dan de opper chief.

Elders – de Raad van Toezicht.

De raad van toezicht heeft de tribale rol van de ‘elders’. De oudsten van de Tribe, die zonder enig ego of eigen belang het reilen en zeilen van de chiefs monitoren. Wanneer nodig vervangen zij de chief en zoeken zij een nieuwe. De elders evalueren alle plannen van de Corprate Tribe en geven hun goedkeuring aan de beloningssystemen, publieke opofferingen, aankopen en strategieën. Zij adviseren de chiefs wanneer zij daarom worden gevraagd.


Het nut van archetypische rollen.

Waarom zou je naar functies en medewerkers kijken door de bril van een antropoloog en over tribale rollen spreken? Omdat goede samenwerking en optimaal gebruik maken van de diverse rollen en kwaliteiten in organisaties en teams zorgt dat ‘de Tribe’ kan overleven en schitteren. Optimale samenwerking begint bij erkenning van het verschil en waardering voor ieders specifieke aandeel. In ons werk als adviseur zien we nogal eens dat er onbegrip en irritatie ontstaat tussen bijvoorbeeld jagers (sales) en verzamelaars (productie, primair proces). Verschil in profiel, tijdsbeleving, andere energie als het gaat om wat haalbaar en wenselijk is, realisme versus ondernemersdrive, kleding, et cetera kunnen gekmakend zijn. Of... verrijkend.

Wanneer in een organisatie erkend wordt dat ieder een eigen specifieke taak en rol vervult en dat elke rol van wezenlijk belang is voor de tribe, het geheel, mogen verschillen er zijn. En kan de vraag gesteld worden: wat heb jij, vanuit jouw specifieke rol en plek in de organisatie nodig om het beste uit jezelf te halen.... Daar waar een Jager (salesmanager) wellicht ‘snelheid’ nodig heeft in de zin van goede telefoons, mooie auto, snelle marketingbackground, heeft een Elder (Raad van Toezicht) juist rust, afstand en lange termijn overzicht nodig. Als we tribale rollen erkennen, kunnen we symboliek, tools, leiderschap en rituelen op maat maken.

Bij het schrijven van dit blog zijn wij geïnspireerd door het boek ‘Hunting and Gathering in the Corporate Tribe’, van Keith D. Wilcock.

Waardeer dit blogbericht:
0
“Harry” – de wijsheid van de minderheid
Veranderen: met kanonnen of kampvuren?

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang. Data en inschrijven.

  • Training Talk! Faciliteren van kampvuurgesprekken

    Door ons ontwikkelde dialoogvorm, geinspireerd op dialoogvormen van over de hele wereld. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Data en inschrijven.

  • Training Deep Democracy

    Krachtige besluitvormingsmethode, werken met de onderstroom. Meer info en inschrijven: www.deepdemocracy.nl

  • Training Deep Democracy Level 4

    Echt gegrepen door Deep Democracy en verder op dit pad? De Level 4 training focust op een dieper begrip van jezelf en dan speciaal in relatie tot conflict, projectie en roltheorie. Trainer: Frank Weijers. Inschrijven kan hier.

  • 28-29 Oktober 2017: Why the world needs anthropologists

    Powering the planet! Een antroplogie congres in Durham (UK). En wij zijn er ook! Walter Faaij geeft een workshop over hoe je duurzaamheid in het DNA van je organisatie kunt veranderen. Meer informatie en inschrijven

  • 7 november 2017: Rhythm of Life, Jitske Kramer en Typhoon

    Na het grote succes van het eerste seminar in april, gaan Jitske en Typhoon nogmaals samen de planken op. Meld je snel aan voor dit bruisende event! Meer informatie en inschrijven.

  • 14 November 2017: Noloc Loopbaancongres

    Verschillende sprekers zullen je inspireren rondom het centrale thema ‘Verbinding!’ Jitske Kramer is een van de keynote sprekers. Meer informatie en inschrijven.

  • 28 November 2017 college Verandermanagement voor Focus Conferences

    Danielle Braun geeft op 28 november een college in de collegereeks Verandermanagement voor Focus Conferences, meer informatie over dit college vindt u hier.

  • 1 December 2017: Jaarcongres Verandermanagement

    Alweer de zevende editie van hét Jaarcongres Verandermanagement. Met in ieder geval Ben Tiggelaar, Hans Vermaak en Jitske Kramer. Meer informatie en inschrijven.

  • 1 December 2017: Mediationcongres 2017

    Danielle Braun is één van de sprekers op het Mediationcongres 2017, meer informatie over dit congres vindt u hier.

  • 12 December 2017: Event Corporate Culture

    Omdat vorig jaar zo'n geweldig succes was, doen we het dit jaar weer! Een inspirerende reis door de Corporate Tribe. Met in ieder geval Danielle Braun en Jitske Kramer. Meer informatie en inschrijven.

  • 6-12 Mei 2018: Deep Democracy Griekenland

    Voor de vijfde keer organiseren we een intensieve Deep Democracy week in Griekenland (level 2 en 3). Met Jitske Kramer en Frank Weijers. Meer informatie en inschrijven.

In beeld

Winnaar Managementboek van het jaar 2016! 

Managementboek van het jaar 

 
 

Nieuwste Blog